Vi har jobbet mye med netthandel og denne salgsperioden de siste årene. Basert på dette har vi satt opp noen strategier og teknikker som kan hjelpe deg å booste salget i år:
Skap forventninger og spenning i forkant
Vi ser at flere av flinkeste folka innen netthandel bruker teasere som hinter om ulike produkter som muligens kan komme på salg før Black Week starter. Det er viktig å kommunisere noe som skaper nysgjerrighet, men som ikke avslører fullt ut hva som kommer til å skje.
Sett sammen tilbehør og produkter som passer sammen med hovedproduktet
Det å presentere nyttig tilbehør i kaoset rundt Black Friday og Black Week kan gi en ekstra peak for å booste den gjennomsnittlige handlekurven.
Å kjøre kampanjer på flere produkter samlet, istedenfor å kun sette ned prisen på ett, funker år etter år. Har man eksempelvis dårlig margin på annonsert produkt, kan tilbehør med grei margin bidra til å bedre lønnsomheten. Et av de eldste triksene i boka, men viktig å ikke glemme i Black Week-kaoset.
Bruk Sence of Urgency: Det haster og det er et begrenset lager
Å opplyse om at tilbudet kun gjelder i en begrenset tidsperiode, eller at lagerbeholdningen snart kan ta slutt, konverterer ekstra godt under Black Week.
Vi har kjørt smarte onsite pop-up-kampanjer for flere av våre største kunder de siste årene. Budskap som: "de mest populære produktene blir raskt utsolgt på Black Friday - sikre deg ditt produkt nå", eller "Tilbudet varer kun til midnatt - bestill nå" har gitt god effekt.
I 2017 og 2018 satte vi også opp såkalte count-down-funksjoner hos flere av våre kunder. Disse talte ned løpende for å minne brukerne på hvor kort tid det var igjen til tilbudet utløp. Needless to say, men dette hadde selvsagt en enorm effekt på både konverteringsrate og gjennomsnittlig verdi på handlekurven.
Bruk en Fast Track og gjør kjøpsreisen rask og knirkefri
Spesielt på Black Friday og i Black Week er det ekstra viktig at det gjøres så kjapt og enkelt som overhodet mulig for kundene å kjøpe dine produkter. I Recheckit har vi siden 2012 jobbet med teknologi for å hjelpe de største skandinaviske netthandelsforetakene å nå sine konverteringsmål, gjennom akkurat dette å forenkle kjøpsreisen. En Fast Track til gjennomføring av kjøp!
Å øke konverteringsraten og øke den gjennomsnittlige handlekurven har stått sentralt i vår virksomhet siden starten. Og under Black Friday er jo akkurat dette spesielt viktig.
Trenger du å sparre med noen om hva du kan og bør gjøre på årets Black Friday og under Black Week, bistår vi gjerne. Og det helt uforpliktende. Takk for at du leste!