SPONSET INNHOLD

Doblet omsetningen med nytt erp-system og nettbutikkløsning

Doblet omsetningen med nytt erp-system og nettbutikkløsning

Med kunnskap og teft har Evenstad Musikk-distribusjon AS etablert seg som en norsk nettbutikk for musikkentusiaster som biter fra seg i stadig tøffere konkurranse med utenlandske aktører.

Forhistorien til Evenstad Musikk-distribusjon AS er i seg selv verken ny eller unik. De startet som en kjellerbedrift i 2004 og har vokst til en bedrift med omsetning på 48 millioner i 2018.

Gründer og daglig leder Geir Magnus Evenstad, har alltid vært musikkinteressert. – Jeg spilte en del gitar før og kjøpte alltid strengene mine fra Ebay siden det var billigere på den tiden. Etter hvert kjøpte jeg større volum fra utlandet og solgte til venner og kjente. Dette ballet på seg, og her sitter vi i dag, sier han med et smil.

Forblir ved sin lest

Evenstad driver ren nettbutikk – evenstadmusikk.no, og ønsker ikke å satse på fysiske utsalgssteder.

– Det er nettsalg vi kan. Vi har over 50.000 artikler tilgjengelig i nettbutikken. I en lokal butikk vil utvalget bli vesentlig mindre. Kunder i dag er svært bevisste på leveringstid. Før var pris den viktigste faktoren, men her er forskjellene nå nesten utvisket. Da blir det andre ting som veier tyngre, som utvalg, levering, kunnskap og service.

Tøff konkurranse fra utlandet

Også innen netthandel har verden endret seg mye siden Evenstad Musikk etablerte seg i 2004.

– Prisforskjellene mellom Norge og utlandet er nå borte, forteller Geir Magnus. I tillegg har flere av de store utenlandske aktørene rukket å etablere nettbutikker med norske domener. Enkelte har også norske ansatte, rett og slett fordi de innser at prisnivået i Norge er så høyt at de kan starte opp med relativt greie marginer.

– Disse aktørene kan naturligvis skilte med større volum og bredere utvalg, noe som er en utfordring, medgir Evenstad. Og for vanlige forbrukere fremstår disse nettbutikkene som norske.  Vi er veldig bevisst situasjonen, og når veksten butter i Norge, eller aller helst før den tid, bør vi være på plass i Skandinavia, forteller Geir Magnus. Fremtiden blir hard, men spennende. Klarer vi å overleve de neste ti årene, så blir en medvirkende faktor at vi har valgt riktig forretningssystem og nettbutikkløsning.  Akkurat der er jeg helt trygg, legger han smilende til.

Personavhengighet utløste systemskifte

Frem til 2015 benyttet evenstadmusikk.no en open source nettbutikkløsning. Denne løsningen var koblet til forretningssystemet gjennom en integrasjon.  – Det fungerte på sitt vis, men en god del måtte likevel gjøres manuelt, forteller Geir Magnus. I tillegg scriptet de litt selv og brukte mye tid på tilpasninger. Da medarbeidere med spisskompetanse på de delvis hjemmesnekrede løsningene sluttet, stod de ovenfor et viktig veivalg.

– Vi kunne enten prøve å finne samme type kompetanse til å overta, eller se oss om etter nytt system. Vi hadde da allerede erfart hvor sårbare vi var ved å ha ansvaret for utviklingen knyttet til noen få nøkkelpersoner i egen bedrift. Vi endte opp med å sette ut drift av servere og gikk for Multicase som leverandør av forretningssystem og nettbutikkløsning. Nå er denne sårbarheten borte og sentral informasjon sitter i systemet isteden.

Anbefalt Multicase

Evenstad Musikk-distribusjon AS hadde leverandører som benyttet Multicase og kjente systemet gjennom dem. – Vi så alle de gode tingene med systemet som vi ikke hadde. Leverandører snakket varmt om løsningene og vi ble overbevist om å se nærmere på det.

Evenstad vurderte andre systemer også. – Vi kunne helt sikkert fått tilnærmet samme funksjonalitet hadde vi valgt annerledes, men ikke med så lite innsats. Med Multicase fungerer utrolig mye rett ut av boksen, og der det er behov for tilpasninger bistår de med justeringer. Valget fremstod ganske innlysende for oss.

På veggen i trappeoppgangen hos Evenstad oppdateres grafen over omsetning hver eneste måned. – Det er lett å se når vi byttet til Multicase, ler Geir Magnus og peker på det eneste stedet hvor grafen peker litt nedover. – Det var armer og bein i en kort periode i starten av 2015 mens vi byttet både forretningssystem, nettbutikk og regnskapssystem. Etter tre måneder snudde trenden og siden den gang har pilen pekt bratt oppover for bedriften.

Riktig plattform for fremtiden

I 2018 endte omsetningen på 46 millioner og har dermed doblet seg siden overgangen til Multicase i 2015. – Vi har hatt en fantastisk vekst i etterkant av byttet, og vi er utvilsomt på rett plattform.  Vi fikk en mer effektiv hverdag og mer automatiserte prosesser som både kommer oss og kundene til gode. Vi er også svært godt fornøyd med nettbutikkløsningen. Det er god flyt i handleopplevelsen, og muligheter for å sette opp mye dynamisk innhold som letter vedlikeholdet. Det er mange synergier og effektivitetsgevinster som vi ikke hadde tidligere.

Med tanke på konkurransesituasjonen var muligheter for ekspansjon og vekst, samt mer helautomatisk lager en viktig parameter ved valg av systemleverandør. – For å overleve på lang sikt så tror jeg vi er nødt til å spre oss over landegrensene. Forretningssystemet vi valgte måtte være rigget for dette. Den tryggheten har vi funnet med Multicase, avslutter Geir Magnus fornøyd.

Del artikkel: