Varereisen
Retailbransjen har i mange år vært preget av et stort fokus på topplinjevekst, og virkemiddelet for dette har i stor grad vært å etablere stadig flere butikker. Men retail er i endring. Når man ser tall fra Virke om at antall butikketableringer er negativ i samtlige fylker, har norske toppledere fått en ny utfordring å håndtere.
Med svak vekst eller fallende salg, og stadig dårligere marginer har bunnlinjen til mange norske aktører opplevd blodrøde tall, og i verste fall har det betydd kroken på døra. Samtidig krever dagens forbrukere eksepsjonelle handleopplevelser. De forventer sømløs handel på tvers av kanaler, både fysisk og digitalt.
Kostnadskontroll rundt kampanjer, mer direktesalg fra lager, økte returvolumer, og stadig tøffere krav om hurtigere leveranser har resultert i et kraftig oppsving rundt interessen for logistikken. Det er ikke lengre snakk om vareveier, men en varereise.
Vinnerne blant retailere kommer til å være de som skaper de beste opplevelsene, og klarer å levere lønnsomt på disse. Men hvordan er egentlig varereisen for morgendagens handel?
Frokostmøte 10. september 2019
10. september arrangerer vi frokostmøte i Oslo, hvor vi vil ta for oss akkurat dette temaet, og illustrere hvorfor logistikken er den store akilleshælen for mange av de store retailerene i Norge.
Vi får blant annet besøk av Hauk Landsverk, digital director i Elkjøp Norge. Han vil snakke om hva Next Generation er for Elkjøp og hvordan skape enestående kundeopplevelser.