Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Gigantene etablerer seg i Norden – hva betyr det for norske bedrifter?

Gigantene etablerer seg i Norden – hva betyr det for norske bedrifter?
Foto: Pressebilde / Lager & Industrisystemer

Amazon takler last mile-problematikken som bare en amerikansk fotballspiller kan. Ved en eventuell etablering må norske bedrifter forbedre seg markant – og det på rekordtid.

Spillereglene i handelsnæringen endrer seg i raskt tempo. Ved hjelp av kjapp levering, fri frakt og retur, tar aktører som Zalando stadig større markedsandeler.

Og flere skal det bli.

Ryktene om at Amazon kommer til å etablere seg i Norden brer om seg. Spørsmålet er ikke omdet skjer, men nårDe har kjøpt domenet Amazon.se og rekrutterer for øyeblikket ansatte. Faktisk mener mange at Amazon vil være på plass før årets Black Friday, altså innen 23. november.  Etableringen ser ut til å nærme seg med stormskritt, og det skaper debatt om hva fremtiden vil bringe.

Spår hardere tider i Sverige

Den svenske organisasjonen Handelsrådet har utarbeidet rapporten «Hva skjer når Amazon kommer?» og spår en ganske dyster fremtid for enkelte bransjer i Sverige.

Bok-, elektronikk- og leketøysbransjen er ifølge rapporten i faresonen ettersom de henger etter i digitaliseringen. I tillegg er de alle tre bransjer som Amazon allerede mestrer godt. Altså er det flere aktører som sitter utrygt, og vi antar spådommene er overførbare til Norge.

Å spå konsekvenser på detaljnivå er vanskelig, men blir spådommene virkelighet kommer de uten tvil til å presse frem effektiviseringstiltak. Da er det essensielt å se etter områder med forbedringspotensiale.

Sammenlign din lagereffektivitet. Bestill vår nye bransjerapport her.

De siste metrene er fortsatt like dyre

For deg som ikke er kjent med last mile, refererer uttrykket til den siste delen av en leveranse – altså overleveringen av vare fra transportør til kunde. Tradisjonelt sett har denne overleveringen skjedd ved at forbruker selv har oppsøkt en butikk, men med netthandel faller en større del av ansvaret på lageret.

Problem: Denne siste biten er forferdelig dyr.

I sluttfasen av en leveranse finnes det en rekke ulike faktorer som er nærmest umulig å kontrollere 100%. Ineffektive sjåfører, trafikkorker, mottakere som ikke er hjemme – alle disse faktorene bidrar til å øke leveransetiden betraktelig, og det koster.

For øyeblikket merker aktørene last mile-byrden noenlunde likt, og spillereglene er dermed fremdeles nokså rettferdige. Når Amazon og andre aktører med stordriftsfordeler etablerer seg, kommer spillet til å snus på hodet. Amazon tåler nemlig å levere med tap, og hvordan kan du konkurrere med det?

Lagereffektivitet

I en transparent verden hvor prisen på transport fra et punkt til et annet er lett å sammenligne, må man finne nye områder som kan gi utslag på bunnlinjen.

Når man ser på kostnaden av en vareleveranse, består den ikke bare av transportkostnader, men også lagrings- og håndteringskostnader. Vi tror denne floken kan løses ved å starte i den andre enden av leveransen: på varelageret.

Med norske lønninger og husleiekostnader i vekst, vil viktigheten av å holde disse to kostnadene så lave som overhodet mulig bli mer og mer viktig. De to viktigste tommelfingerreglene for dette er å kutte ned på antall håndteringspunkter av samme vare på lageret, og redusere dødtid i alle mulige arbeidssituasjoner. Lange gangavstander, venting på at en plukklokasjon skal bli ledig, feil plassering av varer med tanke på frekvens, feilplukk og dårlig kontroll på masterdata er alle eksempler på kostnadsdrivere på et lager. Dette vil forplante seg videre til selve leveransen og gjenta seg ved en eventuell retur.

Ved å skape bedre struktur og unngå manuelle prosesser, kan lageret plukke og levere kjappere. Det frigjør mer tid til transport, og dermed unngår du store sprekker i budsjettet hver gang en leveranse støter på problemer i løpet av siste metrene.

Sammenlign din lagereffektivitet. Bestill vår nye bransjerapport her.

Del artikkel: