Hva er PWA?
PWA, eller progressive webapper, er nettbaserte applikasjoner som kjører gjennom nettleseren på en telefon, nettbrett eller datamaskin. PWA oppfører seg akkurat som en lokal app og kan bruke noen av enhetens funksjoner - for eksempel kamera- og pushvarsler - på samme måte. Forskjellen er at PWA faktisk er et responsivt nettsted som kan lastes ned som et ikon direkte til skrivebordet. For brukeren fungerer PWA akkurat som en vanlig app, og den kan brukes både online og offline.
Når brukes PWA?
PWA fungerer for alle brukere uavhengig av hvilket operativsystem, hvilken enhet og de fleste eksisterende nettlesere man bruker. Det er et optimalt alternativ for alle nettsteder som er mobiltilpasset og hvis funksjoner er designet og optimalisert for en mobil enhet. Google Maps, Instagram og Twitter er noen eksempler på selskaper som i dag har PWA-løsninger - men ellers så langt har de ikke gjort noen stor innvirkning på markedet. I 2019 har imidlertid PWA vokst mer og mer som en fleksibel løsning for å holde nede utviklingskostnadene, minimere integrasjoner og behov fra forskjellige app-leverandører.
Hvor kommer PWA fra?
Begrepet PWA ble først brukt av Google Chrome-ingeniøren Frances Berriman og designeren Alex Russell i 2015.Moderne nettlesere begynte da å få støtte for nye funksjoner som “service-workers” og webapp-manifest. Opprinnelig har spesielt Google og Microsoft vært pådrivere for å utvikle PWA. Ettersom brukere gradvis har gått over til å bruke apper i stor grad over lang tid, prøver Google med dette å bringe dem tilbake til nettet. Microsoft på sin side har ikke en velfungerende app-butikk. Ved å undersøke hvordan man kan gjøre det enklere for både brukere og selskaper å bruke den samme funksjonaliteten som med apper - men uten problemer med oppdateringer, publiseringsmuligheter og utvikling for forskjellige operativsystemer - ble PWA etablert som løsningen på dette.
3 grunnleggende fordeler med PWA
1. Hastighet
PWA gjør mobilopplevelsen både raskere og bedre for brukeren. For eksempel i nettbutikker der det ofte er mye tungt innhold på blant annet lange produktsider. Fra første gang en bruker surfer på siden, vil PWA i stedet laste ned valgt materiale direkte til enheten - som i fremtiden gir den samme sømløse, raske opplevelsen som i en vanlig app.
2. Ytelse
Fordi valgt informasjon er lagret lokalt på telefonen eller nettbrettet, er PWA effektiv selv offline eller ved treg internettforbindelse. For en nettbutikk kan det være verdifullt å ha statisk innhold, for eksempel produktinformasjon, guider, inspirasjon og kategorisider, som frakoblet materiale. Det letter surfing og gir en mye jevnere brukeropplevelse, uavhengig av internettforbindelse.
3. Plattformuavhengighet
I motsetning til vanlige apper, er PWA helt plattformuavhengig. Så lenge det er en nettleser i enheten, for eksempel Chrome, Safari eller Firefox, er PWA et overlegen alternativ. Vanlige mobilapper må utvikles for hvert enkelt operativsystem, for eksempel iOS og Android, mens en PWA bare krever HTML, CSS og JavaScript for å fungere - akkurat som et vanlig nettsted. Med PWA er det således bare en felles løsning som trengs for alle de forskjellige modulene, noe som reduserer kostnadene.
Hvordan PWA fungerer rent teknisk
Basert på et responsivt, mobiltilpasset nettsted er det relativt enkelt å utvikle en PWA. Ved å legge til en “service-worker” og et såkalt webapp-manifest, skaper du en mulighet for nettstedet til å bli en PWA. Manifestet inneholder blant annet navnet på appen, ikonbilde, URL, konfigurasjonsdata og andre regler for utseende på selve nettstedet. På den måten kan en bruker "laste ned" appen til enheten sin direkte, og bruke den på samme måte. En servicearbeider i JavaScript holder rede på om brukeren er online eller offline - for å kunne gi dataene som er tilgjengelige for øyeblikket.