Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

La andre ta en titt på nettbutikken din, eller forsøk å se på den med objektive øyne!

La andre ta en titt på nettbutikken din, eller forsøk å se på den med objektive øyne!
Det kan være vanskelig, men det å sette seg inn i andres perspektiv når man ser på sin egne nettside eller nettbutikk er en verdifull øvelse. Gjør du det på en god og objektiv måte vil det gi deg stor verdi, sier Joachim Furuseth - Konverteringsspesialist i Right Brain

En heuristisk analyse er en effektiv metode for å ta pulsen på en nettside, og vurdere hvor godt den fungerer. Man benytter seg av heuristiske prinsipper. Kort forklart betyr det at man gjennomgår nettsiden, deretter forsøker man å sette seg inn i hvordan en besøkende opplever nettsiden fra den andre siden av skjermen. Kall det gjerne for “å gå en mil” i personens sko gjennom nettstedet.

Så hvordan går man frem for å knyte på seg, og jogge rundt i fremmede sko på oppdagelsesferd gjennom nettstedet? I dette innlegget skal vi se på akkurat det! La oss se på noen viktige spørsmål og hvordan vi tenker når vi skal utføre en heuristisk analyse.

Så hva er viktig for akkurat dine besøkende?

Tenk tilbake til forrige gang du skulle kjøpe noe på nettet. Var det noe som ikke fungerte som forventet?
Kanskje dukket noen av disse tankene opp, når du klikket rundt på nettsiden:

  • Hva får jeg egentlig ut av dette kjøpet?
  • Hvorfor skal jeg handle akkurat her, og ikke hos konkurrenten?
  • Oj, denne knappen så merkelig ut. Burde jeg virkelig legge igjen kortopplysninger her….Kanskje risikerer jeg å få identiteten min stjålet?
  • Hva kostet det her igjen? Det har jeg glemt allerede….Hvorfor ser jeg forresten ikke prisen i checkouten?
  • Jeg klikket på banneret, men hvorfor havnet jeg på denne siden?

Kjenner du deg igjen?

Når man handler online er det ganske så lett å miste fokuset.
Enkelte ganger er det heller ikke åpenbart hvorfor man skal kjøpe akkurat dette produktet blant vrimmelen av valg som finnes der ute.

Nettstedet er kanskje utydelig i hvordan det kommuniserer, og da er det veldig fort gjort å kjenne seg usikker på seriøsiteten til hele nettstedet. Man føler seg kanskje til og med på “utrygg grunn” og i “ukjent farvann”.

Det er derfor det er smart å ta utgangspunkt i de besøkende når du vurderer din egen nettside. En heuristisk analyse handler nemlig enkelt forklart om å kartlegge dine besøkendes hensikter og deres usikkerhetsmomenter.

Når du har gjort kartleggingen, så jobber du videre med å guide besøkeren “til mål” samtidig som du reduserer usikkerhetsmomenter, som forvirrer dine besøkende rett ut av kjøpsmodus.

Utgangspunktet for en heuristisk analyse er noen nøkkelverdier og grunnleggende spørsmål, derfor starter vi vår tur i besøkerens sko med å se på disse tingene. Er du klar for å la din nettside gjennomgå Right Brains ildprøve?

Her er våre nøkkelverdier, og grunnleggende spørsmål når vi gjør en heuristisk analyse

Gå inn på nettstedet ditt og still deg selv disse spørsmålene.
Hvis du klarer å svare på alt så er det awesome og hvis ikke så kan du banne på at dine besøkende er enda mer lost…

Tydelighet: Er det klinkende klart hva jeg blir tilbudt på alle sidene?
Skjønner jeg hva jeg skal gjøre på alle sider? Ser jeg alt det som virkelig er viktig uten at jeg behøver å scrolle? Kjenner jeg meg trygg på nettstedet? Kan jeg stole på dere?

Verdi: Du husker kanskje den svenske artisten Amy Diamond? Hun hadde en låt i 2005 som het “What’s in it for me”. Kanskje hun var inne på noe akkurat der. For neste setning i låta lyder “I really gotta know”.

Så… Forstår jeg med en gang hva denne siden gir meg? Forteller dere meg hvorfor jeg skal velge akkurat dere og ikke noen andre? Blir jeg overbevist om at dette er riktig beslutning for meg?

Friksjon: Finnes det elementer på siden som gjør meg usikker? Er det noe som er vanskelig eller uforståelig? Er alle skjemaer og input felt så korte og enkle som mulig? Finnes det noen tekniske problemer på siden?

Distraksjon: Får de viktige elementene fokus og de mindre viktige elementene mindre fokus? Finnes det elementer på siden som ikke har noen tydelig funksjon eller bruksområde?

Kontroll og frihet: Er jeg klar for å ta en beslutning etter å kun ha sett på denne ene siden eller trenger jeg å gjøre mer research? Skjer det jeg forventer at skal skje når jeg klikker her?

Disse spørsmålene er ikke like relevante på alle sider. Når besøkende skal få svar på hva avhenger naturligvis av hvilken del av kundereisen vedkommende er inne i. Men disse spørsmålene er et godt utgangspunkt, når man skal vurdere sitt eget nettsted.

Eksempel på vår tankegang

Du lurer kanskje på hvorfor vi stiller alle disse spørsmålene?
Jo, det er for at du skal kunne sette deg inn i hvordan en typisk person i din målgruppe tenker (husk at vi skal gå en mil i deres sko).

La oss legge et spesifikt nettsted under lupen, så kan vi sammen stille oss spørsmål og se på mulige svar!

Tydelighet

Når vi vurderer et nettsteds tydelighet må vi stoppe opp og prøve å tenke oss inn i målgruppens situasjon. I dette eksempelet skal vi late som om vi er på jakt etter en advokat. Hva slags mål og bekymringer kan man ha når man er på jakt etter en advokat?

La oss tenke på dette scenarioet… Mange har nok en generell oppfatning om at det er dyrt å engasjere en advokat. Det er derfor ikke unaturlig at man blir usikker på om det koster noe å ta initiell kontakt (får jeg en faktura umiddelbart etter at noen har svart i andre enden?).

Stiller vi det spørsmålet når vi beveger oss på nettstedet i bildet nedenfor, så ser vi at det ikke finnes et svar som fjerner vår usikkerhet rundt akkurat dette.

Det står faktisk bare “Kontakt oss” på knappen. Eksempelet vi har dratt frem her er nok veldig spesifikt for advokatbransjen.

La oss ta et annet eksempel. Når man engasjerer en advokat, så vil man være sikker på at man får tak i den aller beste advokaten. I headingen står det at firmaet tilbyr spesialiserte advokater. Men innen hvilke områder? Hvilke spesialistområder kan de hjelpe meg med?

Heuristisk analyse: En effektiv metode for å ta pulsen på en nettside, og vurdere hvor godt den fungerer, er å benytte seg av heuristiske prinsipper.

Verdi

Tenk tilbake på det vi nevnte om besøkerens hensikt med å besøke denne siden.
Hensikten er vel å finne en advokat som er tilpasset det behovet man har og de spesifikke områdene man behøver hjelp med. Og da vil man jo aller helst være helt sikker på at man gjør et riktig og godt valg.

For å redusere usikkerhet, så kan man for eksempel informere om hvor mange advokater som jobber her. Ser man at de har mange ansatte, så blir man trygg på at man har flere advokater å velge mellom.

Det øker sjansen for at man får tak i den rette advokaten og man blir motivert til å fortsette jakten på akkurat dette nettstedet.

Dette var et eksempel på hvordan man kan benytte av våre nøkkelverdier og spørsmål for å vurdere hvordan et nettsted oppleves av en utenforstående.

Kunnskap og erfaring

Vi prater vanligvis mye (veeeeldig mye) om at man ikke skal sitte og gjette seg frem til endringer på nettstedet (ref HiPPO).

Men det er store forskjeller mellom å gjøre logiske forbedringer som å fikse en brutt lenke, ta bort et element som ingen benytter eller gjøre tekstene sine tydeligere og mer forklarende. Til det å gjette seg frem til store strukturelle endringer, som man tror blir bedre.

En annen stor forskjell er hvem personen som kommer med forslag til “gjette-endringer” er. Vi har for eksempel gjennomført over 160 optimaliseringsprosjekter (!!), dette til tross for vår unge alder…

Det er veldig viktig å ha i bakhodet, det faktumet at kunnskap og erfaring spiller en stor rolle for kvaliteten på forbedringsforslagene.

Oppsummering

La oss være ærlige, det spiller ingen rolle hvor dyktig personen som utfører analysen av nettstedet ditt er. Funn i en heuristisk analyse gir uansett ingen garanti for at forbedringene som blir foreslått vil fungere 101% (haha… hundreogén prosent faktisk…) for akkurat dine besøkende.

Det er for mange faktorer som spiller inn, derfor må man ofte teste endringer og inkludere sin egne data for å få et helhetsperspektiv på analysen.

Men en ting er helt sikkert! En heuristisk analyse er en relativ enkel, rask og kostnadseffektiv metode for å bli kjent med nettstedet ditt på nytt.

Du finner rett og slett ut hvilke områder som trenger mer omtanke og kjærlighet, samtidig som du får konkrete forslag til hva du bør jobbe videre med. Resultatene gir også et supert utgangspunkt til å jobbe videre med CRO og forbedringer av brukeropplevelsen på nettstedet.

Ønsker du at vi skal gjøre en heuristisk analyse av nettstedet ditt? La oss høre fra deg, så snører vi på oss joggeskoene og tar oss en tur – sammen!

Skrevet av Joachim Furuseth, Daglig leder på Right Brain

Over 10 års bransjeerfaring knyttet til det digitale økosystemet. Har blant annet hatt roller som Prosjektleder, Digital markedsfører, Fagansvarlig Marketing Automation, salgssjef og COO. I dag har Joachim ansvar for den daglige driften i Right Brain i tillegg til det kommersielle ansvaret.

Del artikkel: