Menn og kvinner har ulike kjøpemønstre, og tidligere undersøkelser har vist at det finnes store forskjeller mellom kjønnene når det kommer til hvordan de finner nye nettbutikker.
-Menn bruker prissammenligningssider i større grad enn kvinner, mens kvinner i stor grad bruker sosiale medier. Skal du nå ut til de du ønsker er det derfor naturlig å tilpasse kommunikasjonen til målgruppen, men det er også viktig hvor du kommuniserer, fortsetter Gunnar.
Majoriteten handler i dag på nett
Rapporten viser at hele 97 prosent av befolkningen under 40 år handler fysiske varer på nett, men det er fortsatt et stort potensiale for å få dem til å gjøre en enda større andel av sine innkjøp på nett. Hvordan og hva du kommuniserer kan være avgjørende for om kundene velger din nettbutikk.
-Nettbutikkene har store muligheter til å få kundene til å gjennomføre enda flere kjøp på nett. En forutsetning for dette er å skape en trygghet hos konsumentene gjennom hele kjøpsreisen. Det kan for eksempel være å ha nok relevant informasjon om leveransen, retur og betaling, sier Gunnar Henriksen, Direktør for Salg Marked og Forretningsutvikling
Mobil vs. PC - gir du kundene dine samme informasjon på begge enhetene?
Bruken av mobil til å handle på nett fortsetter å øke, og veksten er aller størst blant de under 40 år.
Rapporten viser at 2 av 10 norske menn under 40 år gjennomførte sitt siste kjøp på mobilen, mens 6 av 10 gjennomførte på PC. Felles for både menn og kvinner er at flere startet kjøpet på mobil, men avsluttet det på en annen enhet. Når kunden bytter enhet midt i et kjøp er risikoen større for at de avbryter kjøpet. Våre testkjøp viser at majoriteten av nettbutikkene gir bedre informasjon ved starten av et kjøp på PC enn på mobil.
-Uansett om du er mann eller kvinne vil alle kunder ha en enkel og effektiv kjøpsopplevelse. Nettbutikkene kan ikke forvente at deres kunder bruker tid på å lete etter relevant informasjon om sitt kjøp. De nettbutikkene som vil lykkes må gi kundene den samme kjøpsopplevelsen på alle enheter, avslutter Gunnar.
Menn er tidsfølsomme og kvinner er prisfølsomme
Rapporten viser også at svenske menn er mer villige til å betale for frakt, mens svenske kvinner er mer prisfølsomme.
Hvordan finner du riktig fraktkostnad for de som er villige til å betale? Det avhenger av flere forskjellige faktorer, inkludert:
- Prisen på varene du selger
- Hvor unik og attraktiv produktene dine er
- Hvordan konkurrentene dine ser ut
- Test kontinuerlig forskjellige fraktpriser på markedene der du opererer
Vil du vite mer om hvilke forventninger og krav de skandinaviske forbrukerne har når de handler på nett? Last ned Brings siste e-handelsrapport Bring Research «Slik velger kundene deg».