Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Miljø og bærekraft blir stadig viktigere for norske forbrukere

Miljø og bærekraft blir stadig viktigere for norske forbrukere

Nesten halvparten av norske forbrukere etterspør informasjon om hvordan nettbutikkene jobber med miljø og bærekraft, og tre av ti gjør et bevisst valg av nettbutikk når det kommer til miljø. Det viser nye tall fra Brings e-handelsrapport «Slik velger kundene deg»

Over 1000 norske forbrukere har, i en undersøkelse utført av Ipsos, svart på spørsmål om hvordan de ønsker å handle på nett.

Utviklingen de siste årene viser at den digitale omstillingen innenfor handel akselererer kraftig. Veksten skjer nesten utelukkende på nett, og undersøkelsen viser at 97% av de under 40 år handler fysiske varer på nett.

Med den voksende e-handelen øker også forbrukernes bevissthet og krav til en mer bærekraftig og miljøvennlig handel.

Kundene får ikke den informasjonen de etterspør

Det er en raskt voksende bevissthet rundt miljø og bærekraft hos de som handler på nett. Det viser Brings nyeste e-handelsrapport Bring Research. Dette er spesielt tydelig hos forbrukere under 40 år. Det er den generasjonen som leder utviklingen og også de som kommer til å stille de tøffeste kravene til en mer bærekraftig handel fremover. Nesten halvparten av norske menn som handler på nett etterlyser informasjon om hvordan nettbutikken jobber med miljø og bærekraft, men bare en av ti føler at de har fått den informasjonen de ønsket.

Kundene gjør miljøbevisste valg

Rapporten viser også at flere og flere norske forbrukere gjør et bevisst valg av nettbutikk med tanke på miljø og bærekraft. Å synliggjøre innsatsen for en mer bærekraftig handel kommer til å være en viktig differensiator fremover. Mange nettbutikker jobber aktivt med miljø og bærekraft, men svært få gjør det synlig for kundene sine.

I dag stiller 4 av 10 krav til bærekraft og miljø. Miljø og bærekraft vil være viktig for å differensiere seg fra andre konkurrenter, vinne nye og beholde eksisterende kunder. De nettbutikkene som ikke tar sine kunder på alvor i dag vil kanskje ikke være der i fremtiden. Nettbutikker vil fremover oppleve krav fra kunder som ønsker mulighet til å ta bedre miljøvalg også når det kommer til netthandel. Det vil bli viktig å informere dine kunder om hvordan dere jobber med bærekraft og hvordan dere aktivt jobber for å redusere klimautslipp. - Hege Sagplass, Senior rådgiver Miljø i Bring

Både de mannlige og kvinnelige forbrukerne sier at for at en nettbutikk skal virke bærekraftig, må de bruke fornybar eller resirkulert emballasje. I tillegg må nettbutikkene legge vekt på at produktet er bærekraftig produsert og av høy kvalitet.

Tips og råd for hvordan nettbutikker kan leve opp til forbrukernes grønne forventninger?

  • Synliggjør og kommuniser alle tiltakene du gjør for å redusere miljøbelastningen i all dialog med kunde. For eksempel via nettside, nyhetsbrev og sosiale medier
  • Gi kundene dine mulighet til å være med og bidra til å redusere miljøbelastningen ved å tilby miljøvennlige valg
  • Lag bærekraftige valg og tenk miljø gjennom hele verdikjeden

Bruk av miljø og bærekraft som salgsargumenter i dialog med kundene blir mer og mer viktig. I den nye utgaven av Bring Research kommer det tydelig frem at forbrukeren har fokus på hele verdikjeden fra hvordan varene produseres, kvaliteten og hvilken emballasje som benyttes. Kunnskapen om hva som påvirker miljøet vil øke, og nettbutikkene kan forvente nye og flere krav for å kunne svare på kundenes krav og forventninger. Gjør det enkelt for kundene å velge bærekraftig. – Gunnar Henriksen, Direktør Salg Marked og Forretningsutvikling i Bring.

Vil du vite mer om hvilke krav og forventninger de skandinaviske forbrukerne har, last ned Brings siste e-handelsrapport Bring Research «Slik velger kundene deg»

Del artikkel: