Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Motorspeed.no – mer effektiv hverdag med nytt forretningssystem

Motorspeed.no – mer effektiv hverdag med nytt forretningssystem
Motorspeed.no driver både sluttbrukersalg, distribusjon og egenimport, og de største produktområdene er motorsykkel, snøscooter, ATV og motorcross.
Foto: Motorspeed.no

En uke etter at webansvarlig Thor Nagell i Motorspeed.no ble ansatt begynte han å mase om å bytte forretningssystem til Multicase. Han brukte fem år på å overbevise resten av organisasjonen. Byttet har ingen av dem angret på!

Motorspeed AS feiret 40 år i 2018.

– Bedriften så dagens lys i en gammel, nedlagt smie tilbake i 1978, forteller daglig leder Roger Sagbakken.

Vi befinner oss i butikken deres på Lillehammer, omgitt av motorsykler, snøscootere, hjelmer, bekledning og annet utstyr.

– Det startet med motorsykkelsalg og verksted. Ting har vokst litt siden den gang, medgir Roger. Han er andre generasjon som jobber i Motorspeed.

Vinter er høysesong



Thor Nagell, webansvarlig i Motorspeed.no Foto: Privat

Motorspeed.no driver både sluttbrukersalg, distribusjon og egenimport, og de største produktområdene er motorsykkel, snøscooter, ATV og motorcross. De fører mange sterke merkenavn som Yamaha, Scott og Baffin for å nevne noen.

– Med tanke på hva vi heter og produktutvalget vårt er det mange som blir overrasket når vi forteller at vinter er en større sesong for oss enn sommer, forteller webansvarlig Thor Nagell, .

– Vi er faktisk størst på snøscootere, selv om det har et begrenset marked. Vi har mange kunder innen proffmarkedet, alpinanlegg, løypelag med mer.

Krambu og tikjemper

«Beklager, beklager, men så gamle deler fins ikke på lager» heter det i en kjent Øystein Sunde-låt. En ting er sikkert - det var neppe Motorspeed det ble sunget om!

– Vi har deler på lager som går opptil 30 år tilbake i tid, selv om kravet kun er 10 år, forteller Thor.

– På mange måter er vi nesten som en god gammeldags krambu. Vi har gledet mange som nærmest hadde gitt opp å finne deler, og har opparbeidet oss et rykte for at vi kan skaffe mye. Sånn blir det gode kunder av.

Motorspeed.no innrømmer gjerne at de ikke er helt som alle andre i deres bransje. – Vi er som en tikjemper, forklarer Nagell.

– Vi har mange merker og produktområder, nettbutikk, verksted og fysisk butikk. Vi har med andre ord spredd oss på flere fokusområder sammenlignet med våre nærmeste konkurrenter. Dette gir visse utfordringer, men også mange muligheter.  Mest av alt krever det at vi har gode systemer i bakkant.

Systembytte satt langt inne

– Jeg hadde erfaring med Multicase fra før og visste hvor bra systemet var, innrømmer Nagell med et smil. Jeg var derfor overbevist om at dette ville fungere bra også for oss.

Det skulle ta fem år før han klarte å overbevise resten av bedriften.

– Det satt langt inne, innrømmer Roger.  I vår bransje er det et annet system som nærmest er for bransjestandard å regne og som «alle» bruker. Å satse på et annet system fremstod som en stor risiko.

De var likevel lydhøre for Nagells anbefaling.

Artikkelen fortsetter under artikkelen.



Foto: Motorspeed.no

– Vi var ved et veiskille hvor vi måtte gjøre noe, spesielt i forhold til nettbutikken og logistikk. Valget stod mellom en omfattende oppgradering av vårt eksisterende system eller gi Multicase sjansen. Vi gikk mot strømmen og valgte det siste, forteller Sagbakken.

Moduler og integrasjoner

Dette er et valg de ikke har angret på.

– Vi er antagelig den av Multicase sine kunder med fleste varelinjer, humrer Thor. Vi satte dem på en skikkelig prøve da vi opprettet rundt 800 000 varelinjer ved implementeringen i 2015. Vi har store delekataloger for fire merker og hver skrue må være tilgjengelig, og alle disse ligger nå på nett. Vi var først ute i Norge med å tilby dette.

– Vi bruker Multicase veldig aktivt, fortsetter Thor. Systemet har et stort utvalg moduler hvor vi har tatt i bruk mange. En av disse modulene er Ordrebok som Nagell mener har spart dem for mye jobb.

– Vi har to sesonger, og tre selgere ute på veien til enhver tid. Tidligere opererte de med standard ordreblokk, penn og pair og måtte bruke kvelder til å punche alle ordre inn i systemet. Nå er dette webbasert og legges direkte inn uten dobbeltarbeid.

Lettere hverdag

En ting både Thor Nagell og Roger Sagbakken er helt samstemte om er at implementeringen av Multicase har lettet hverdagen deres.

– Vi har fått et vesentlig bedre verktøy, roser Sagbakken. – Vi har mye bedre kontroll på lageret, omløpet, og ikke minst rapporter vi kan stole på og som ikke kræsjer i tide og utide. Vi opplever nå at systemet ikke lenger er flaskehalsen, snarere tvert imot.

Thor Nagell nikker samtykkende.

– For meg som jobber mest med nettbutikken så setter jeg stor pris på koblingen mellom webløsningen og forretningssystemet slik at jeg slipper å legge inn produkter to ganger. Det er også stor fleksibilitet rundt menystruktur og publisering. Likevel er nok masseoppdateringsfunksjonaliteten det jeg verdsetter mest. Vi importerer varer og priser nesten kontinuerlig. Her sparer jeg mye tid.

Multicase utfordret driften

Selv om systemskifter i seg selv er en krevende prosess, er daglig leder ikke i tvil om at det var verdt det.

– I det store og hele har driften vår hatt godt av dette, medgir Sagbakken.

– Vi har blitt flinkere til å se hva vi trenger og ikke bare ukritisk fortsette å jobbe slik vi alltid har gjort. Vi fikk ingen dipp i omsetning til tross for at systemskifte skjedde like før høysesong, noe som var et godt tegn. Vi opplevde også Multicase som lettlært, spesielt de grunnleggende funksjonene. Nå er vel heller utfordringen til oss selv å lære hvordan vi kan utnytte det enda bedre, sier Roger.

– Vi er like mange ansatte nå med en omsetning på nesten 100 millioner som da vi omsatte for 60 millioner, skyter Thor inn. Det hadde vi aldri klart i det gamle systemet. Multicase har tvunget oss til å se på interne rutiner med nye øyne. Det har dermed dratt med seg flere positive ting enn først forutsett. På mange måter fikk vi mer enn vi hadde forventet, avslutter han med et smil.

Del artikkel: