Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

RFID-teknologi eliminerer feilleveranser og øker kundetilfredsheten

RFID-teknologi eliminerer feilleveranser og øker kundetilfredsheten
- Det koster mye penger å korrigere en feillevert bestilling, selv om det er til butikkene våre. I tillegg er det til stor irritasjon både for gjestene og oss at vi ikke kan holde den leveringstiden vi har lovet. Med RFID unngår vi at dette skjer, sier Kim Andre Nilsen.
Foto: Consignor

Den store nordiske sportsforhandleren XXL bruker RFID-etiketter på pakker som sendes til butikkene i Norge.

Den store nordiske sportsforhandleren XXL bruker RFID-etiketter på pakker som sendes til butikkene i Norge.

Siden våren 2018 har XXL brukt RFID-etiketter på små pakker som sendes fra lageret i Oslo til kunder i Norge med Postens Bring-produkt «Pakke i postkassen».

Fakta om XXL

XXL har lagre i Norge og Sverige, men foreløpig er det bare i Norge RFID-etiketter blir brukt.

XXL sender daglig 1500–2000 RFID-merkede pakker fra lageret i Oslo.

XXL bruker Consignor til å skrive ut etiketter, opprette forsendelser, sende varslinger til kunder og spore forsendelser, og Consignor sin Scan App til å skanne pakker før henting i butikk.

Consignor er installert i lagret og butikkene til XXL.

Logistikkleder i XXL, Kim Andre Nilsen, ønsket også å sikre forsendelseskvaliteten for alle onlinebestillinger som XXL-kunder velger å hente i butikken, samt å automatisere rutinene knyttet til forberedelsen og forsendelsen av disse ordrene fra lageret og ankomsten til XXL sine butikker i Norge.

Automatiseringen skulle ikke bare sikre at kundenes bestillinger kom til riktig butikk, men også eliminere en rekke manuelle skanningsrutiner som var både tidkrevende og potensielle kilder til feil.



Slik ser RFID-taggen ut inni etiketten. Foto: Consignor

- Det koster mye penger å korrigere en feillevert bestilling, selv om det er til butikkene våre. I tillegg er det til stor irritasjon både for gjestene og oss at vi ikke kan holde den leveringstiden vi har lovet. Med RFID unngår vi at dette skjer, sier Kim Andre Nilsen, logistikkleder i XXL, hvor de bruker «gjester» i stedet for «kunder».

Kim fortsetter:

- Vi hadde nettopp en pall med RFID-merkede pakker under RFID-skanneren her på lageret før utsendelse til butikken. RFID-skanneren skanner alle pakker på en pall samtidig. De blir automatisk registrert og validert, og statusen blir oppdatert. På den måten kan vi umiddelbart se om det finnes pakker på pallen som ikke burde være der. Det reduserer feilleveranser og gir rask levering.

Artikkelen fortsetter under bildet.



Hele pallen med RFID-taggede sendinger registreres samtidig med RFID-scanneren. Foto:  Consignor

Det er imidlertid ikke kun på lageret at XXL nyter fordelene med RFID-etiketter – fordelene gjør seg også gjeldende i XXL-butikkene og for kundene.

XXL-lageret:

  • Automatisk registrering, validering og statusoppdatering av alle pakkene på en pall før den forlater lageret.
  • Eliminerer tid brukt på manuell skanning og potensielle feil ved opprettelse av forsendelser.
  • Raskere håndtering av pakker.

Fakta om RFID

RFID står for Radio Frequency Identification, og er en trådløs teknologi som overfører data via elektromagnetiske felter og gjør det mulig å identifisere og spore objekter.

Til leveringsformål kan man sette inn en RFID-brikke i fraktetiketten. Når pakken kommer i nærheten av en RFID-skanner, registreres brikken i etiketten automatisk og blir oppdatert med EDI-data om forsendelsen. På denne måten trenger man ikke å håndskanne pakken.

Når en RFID-etikett har blitt skannet, er det mulig å legge til hendelser i forsendelsen, f.eks. «pakken din er sendt» og samtidig sende en varsling til kunden.

XXL-butikken:

  • Automatisk registrering, validering og statusoppdatering av alle pakkene på en pall med det samme den når butikken.
  • Frigjør mer tid til å betjene kunder i butikken.
  • Raskere melding til kunden om at bestillingen er klar for henting.

Kunden:

  • Forbedret sporing.
  • Raskere melding til kunden om at bestillingen er klar for henting.
  • Raskere levering.

Det er i samarbeid med Lyngsoe Systems og Consignor at XXL har innført RFID-teknologi i forsendelsprosessen sin.

Slik fungerer RFID hos XXL



Slik ser forsendelsesprosessen med RFID-teknologi ut hos XXL. Illustrasjon: Consignor

XXL bruker allerede Consignor til å skrive ut etiketter. Og når Country Manager i Consignor, Henning Backe, introduserte Kim Andre Nilsen for Lyngsoe Systems, som leverer RFID-teknologi, nølte ikke Kim med å teste denne nye teknologien. Consignor har samarbeidet med Lyngsoe Systems, som muliggjør valideringen av trykt pakke-ID fra Consignor.

Slik ser fraktprosessen med RFID-etiketter ut hos XXL:

  1. XXL bestiller forsendelsen og skriver ut en RFID-etikett via Consignor.
  2. XXL sorterer pakker med RFID-etiketter ut fra destinasjon.
  3. XXL skanner hele paller med RFID-merkede pakker på lageret ved hjelp av en RFID-skanner og oppdaterer pakkenes status.
  4. Lyngsoe Systems validerer destinasjonene til pakkene og sjekker om det finnes pakker som ikke skal være på pallen.
  5. XXL sender pallene direkte til XXL-butikken, hvor hver pall blir skannet og de enkelte pakkene automatisk blir registrert, validert og får statusen oppdatert.

- Mye snakk om RFID i flere år

Henning Backe er glad over å kunne la XXL sitt RFID-ønske gå i oppfyllelse:



Skjermen på RFID-scanneren viser at antall sendinger, og destinasjonen, er validert OK. Foto: Consignor

- Det har vært mye snakk om bruken av RFID i transport- og logistikkindustrien i flere år. Men nå viser mange selskaper med fraktbehov også stor interesse for å bruke RFID-teknologi. Sammen med Lyngsoe Systems leverer Consignor en standard-RFID-løsning som enkelt kan bli implementert i en forsendelsesprosess.

XXL sine fremtidsplaner overgår imidlertid pakker i postkassen og til XXL-butikkene.

- I fremtiden vil vi sende enda flere pakker med RFID-etiketter, og også til andre land. Snart vil alle pakker på lageret vårt i Oslo bli merket med RFID-etiketter og skannet av RFID-skanneren før de blir lagt i lastebilene. RFID-teknologi kvalitetssikrer virkelig leveringen, og levering er nøkkelen til suksess i e-handel, konkluderer Kim Andre Nilsen.

Del artikkel: