Det kan være lurt å gi e-handelsvirksomheten din en servicesjekk og undersøke om den virkelig er rustet for kampen om kundene. For selv om det er flere kjøpelystne netthandlere nå enn før, er de ikke like lojale som de pleide å være.
Når kundene søker etter alminnelige forbruksvarer på nettet, får de i dag presentert utrolig mange alternativer. Samme vare, samme pris – bare forskjellige nettbutikker. Det betyr at dersom varen, fraktmetoden eller effektiviteten ikke lever opp til kundenes forventninger, så nøler de ikke med å handle hos konkurrenten neste gang de skal kjøpe produktet.
Så hvordan skiller man seg ut i et hav av ensartede muligheter, slik at man er rustet for kampen om fremtidens online omsetning?
Her er effektiv logistikk og lagersystemer helt avgjørende. Derfor har logistikk og lagerstyring også funnet veien inn i styringsprosessen og har blitt et område CFOer må forholde seg til. Når det ikke lenger gir mening å forsøke å konkurrere på pris eller kvalitet, er tilgjengelighet det eneste som gjenstår. Altså at dere kan levere varen – og levere den raskt.
Det er spesielt tre grunnleggende faktorer som utgjør minimumskravet for hva kundene forventer av en e-handels virksomhet i dag.
1. Synlig lagerstatus
Den første er gjennomsiktighet. Dere må kunne levere data i sanntid fra lageret til nettbutikken, slik at kundene lett kan se om en vare er på lager og om den kan leveres i tide.
Kundene forventer å kunne få klare svar, og hvis man først må et stykke inn i kjøpsprosessen før det blir klart at varen ikke kan leveres som forventet, sitter dere igjen med en irritert kunde som neppe vender tilbake noen gang.
2. Raskere og raskere ...
Den neste faktoren er hastighet. De store nettbutikkene har så god kontroll på logistikken at de leverer dagen etter, dersom bestillingen legges inn før for eksempel klokken 17. Dette påvirker i stor grad kundenes forventninger, og derfor øker betydningen av effektiv logistikk.
Giganten Amazon forskyver også kontinuerlig grensene i så måte. Selv om amazon.no fortsatt ikke er en realitet, er det nok bare et spørsmål om tid, og da er det et utrolig effektivt apparat som setter standardene for hvordan levering av varer foregår. I USA leverer Amazon med Prime Now utvalgte varer i løpet av to timer, og selv om dette er et annet konsept enn vanlige nettbutikker opererer med, er det med på å definere kundenes forventninger til levering.
3. Man får ingen ny sjanse
Sist, men ikke minst, handler det om presisjon. Man kan ikke regne med å få en sjanse til hvis man skuffer kunden med leveransen den første gangen.
Nettets store tilbud av alternativer fører også til mindre lojalitet, det er raskt og enkelt å søke seg frem til en alternativ leverandør hvis man ikke er tilfreds med servicen man opplevde.
Gjennomsiktighet, hastighet og presisjon er det minste kundene vil forlange av deg, så hvis du ikke har fokus på å oppfylle dette, henger du etter fra starten av i kampen om fremtidens kunder.
Les mer om hvordan du ruster nettbutikken din for fremtiden. Få flere gratis råd fra eksperter om hvordan du klargjør e-handelsvirksomheten for fremtidig vekst og ruster deg for å delta i krigen hvor det ikke lenger bare handler om den beste prisen.