Dette innlegget er basert på et frokostseminar i regi av Epinova. Ønsker du flere tips om effektiv e-handel, og invitasjon til inspirerende arrangement? Meld deg på vårt nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert!
Dybdekunnskap om produktene gir mer troverdige beskrivelser
- Start med det viktigste først - de som faktisk forteller deg hvordan disse produktene er. Må en produktberiker være ekspert i å skrive for digitale flater? Nei, det kan man lære seg etterhvert. Men du kan ikke lære deg det vår produktberiker Gry kan på 1-2-3. Hun har mange års erfaring i klesbransjen, sitter sammen med produksjonsavdelingen og kjenner på stoffet, prøver klærne på, og får kjennskap til hvordan produktet faktisk er, forteller Atle Egenes, ansvarlig for e-handel i Voice, entusiastisk.
- Vi er ganske overrasket over hvor mange som tar seg bryet med å sende inn anmeldelser. Hvis en jakke har fått skikkelig dårlig rating - er det da produktet eller produktbeskrivelsen det er noe galt med? Da tar vi opp produktsiden og ser på tilbakemeldingene. Disse ratingene viser vi selvsagt også i søkeresultatet vårt, sier Atle Egenes.
Det handler om å gi et realistisk bilde av hva kjøperen faktisk får når de bestiller et produkt hos deg. Hvis du gjennom bilder, informasjon, data og innhold klarer å male et realistisk bilde av hva kunden kommer til å motta, øker du sjansen for at kunden sitter igjen med et godt inntrykk av kjøpet sitt og av merkevaren din.
Søkeord og faguttrykk må velges med omhu
Hva du velger å kalle produktene, og ikke minst hva du setter opp som søkeord og annonser vil være avgjørende for hvor synlig du er i søkemotorer. Her er det viktig å være obs på om søkeordene dine kan tolkes feil eller ha alternativ betydning i andre sammenhenger.
- Fagterminologien i tekstilbransjen er på engelsk. Så vi må hele tiden sitte og oversette og finne gode norske ord. For eksempel «SS shirt» (short sleeve shirt) genererte masse uønsket trafikk for oss når vi brukte dette i produktbeskrivelsen. Vi måtte sette oss ned og finne ut hvilke konsekvenser det fikk om man døpte produkter sånn eller slik, forteller Atle.
Innhold + produktdata = bedre søkbarhet, mer salg
- Vi har tatt i bruk GS1 smartsearch som de første i Norge. Dette er en utvidelse av Schema.org. Med strukturerte data forteller du egentlig bare søkemotorer bedre hvilke data du har. Den organiske trafikken er veldig sterk for oss. Konverteringsraten er veldig høy der, forteller Atle Egenes.
Resultatene fra nettbutikken JeanPaul.no etter at de innførte strukturerte produktdata er betydelige: En økning på +57% i organisk trafikk fra søkemotorer. Bounce-rate er også redusert med -1,5%, som viser at flere kunder finner det de leter etter.
Ved å legge tilrette for at Google lettere indekserer produktdata fra din nettbutikk, hjelper du kundene å finne det de søker etter - og med mer trafikk kommer mer salg.