Flere og flere virksomheter som opprinnelig opererer i B2B-markedet velger å endre strategi og selge sine produkter direkte til sluttkunden - og med god grunn: Å ta steget fra B2B til B2C-markedet gir produsenter og forhandlere mer enn bare direkte tilgang til kundene sine. Det kan også åpne opp nye markeder og dermed skape ytterligere vekst.
Før bedriftene tar dette skrittet må de vurdere de utfordringene som er forbundet med endringen. Med alt fra bestilling til distribusjon til betaling er det mange barrierer - relativt høye for noen produsenter – som må overvinnes på veien for å oppnå salg og det som skal til for å lykkes i B2C-markedet.
I et eksklusivt intervju med Arvato Financial Solutions forklarer e-handelsekspert Stefan Mrozek hva selskapene må huske på når de går i fra B2B til B2C-virksomhet og hvilke fordeler som venter dem etterpå.
Stefan Mrozek er konsulent for digitale forretningsmodeller i Bielefeld. I løpet av sin yrkeskarriere, inkludert roller som prosjektleder og strategikonsulent innen e-handel, har han allerede bistått en rekke virksomheter på veien fra B2B til B2C. Med sin bedrift STARTUP LANDSCHAFT bistår han også ledere innen digital transformasjon med coaching, og hjelper virksomheter med å implementere digitale ideer og å skape spinn-off-effekter av egen oppstart.