SPONSET INNHOLD

Slik øker du julehandelen i din nettbutikk

Slik øker du julehandelen i din nettbutikk
søren nielsen

Nesten halvparten av alle nordmenn handlet julegaver på nettet i fjor, men potensialet for nettbutikker er mye større enn det. Dette viser nye tall fra Brings e-handelsrapport " Slik vinner du julen".

Mange opplever tiden før jul som hektisk. I stedet for en rolig og koselig tid, setter stresset seg og listen over ting du må huske på blir lengre etter hvert som dagene frem til jul blir færre. Ikke minst er julegavehandel noe som mange opplever som et stressende øyeblikk. De som valgte å kjøpe julegaver på nettet i fjor, gjorde nettopp dette for å spare tid, unngå kø og spare penger.

Hva skiller det å kjøpe julegaver på nettet fra andre typer nettkjøp?

Netthandelsrapporten Bring Research viser at det tre ting som tydelig skiller kjøp av julegaver på nettet fra andre typer nettkjøp.

  • Rask levering og hjemmelevering er i større grad mer etterspurt
  • Flere handler i nettbutikker som de vanligvis ikke handler i
  • Retur- og byttebetingelser samt leveringsalternativer og tidsfrister er viktigere i løpet av julen sammenlignet med andre tider på året

Stort potensiale for økt julegavehandel på nettet i 2019

Det er stort potensiale for økt julegavehandel på nettet. Nesten halvparten av alle nordmenn kjøpte julegaver på nett i 2018. Men fremdeles kjøpte veldig få av de som kjøpte julegaver på nettet alle sine julegaver på nettet. Kun 3 av 10 kjøpte mer enn 75% av julegavene sine på nettet, viser rapporten.

For å øke salget av julegaver må nettbutikker forstå og kjenne kundenes behov. Behovet for sikkerhet i julegavehandelen er mye større sammenlignet med andre kjøp, både når det gjelder selve produktet, kjøpsbetingelser, leveringsalternativer, leveringstid og retur.

Trygge kunder kjøper julegave på nettet

De som bare handler i fysiske butikker verdsetter andre ting enn de som også handler på nettet. De har et større behov for å kunne få hjelp fra personalet i butikken, for å se produktet, for å kunne bytte det lettere, men de kan også være sent ute eller hente inspirasjon i butikken. De som velger nettbutikker gjør det for å spare tid, unngå stress, køer og spare penger.

«Det er opp til nettbutikkene å skape sikkerhet gjennom hele kjøpsprosessen. De som handler i løpet av den perioden, kjøper vanligvis til andre og ikke seg selv og er redd for at ting skal gå galt. Å gi relevant informasjon gjennom kjøpsprosessen gir kundene trygghet, sier Gunnar Henriksen, Direktør Salg og Marked i Bring.»

De vanligste spørsmålene som gjør kundene usikre er:

  • Når blir pakken min levert?
  • Kommer pakken frem før jul?
  • Hvordan kan jeg bytte julegaven som jeg skal gi bort?
  • Er det en kundeservice som kan hjelpe meg?
  • Hvordan fungerer det hvis jeg vil returnere varen min?

Ekspertens beste tips!

Du kan løse alle disse spørsmålene relativt enkelt. I den siste Bring Research-rapporten «Slik vinner du julen» vil du få tips og råd som kan øke konverteringen din i løpet av denne handelsperioden.

  • Trygge kunder kjøper julegaver
  • Utvidet returperiode og enkel retur
  • Muligheten for å bytte varer vil skille deg fra andre nettbutikker
  • Ikke steng nettbutikken for julegavehandel før du må
  • Det rette leveringsalternativet kan øke salget

«Alle kunder lurer på hvor lang tid det vil ta fra du bestiller til pakken kommer, de vil ha et klart svar. For å få flere til å fullføre kjøpet, er det viktig å gi tydelig informasjon om leveringsalternativene du tilbyr. Fortell kundene dine at du forstår problemene deres med å tilby relevante leveringsvalg, avslutter Gunnar.»

Vil du vite mer hva som er viktig for kundene dine når de kjøper julegaver på nettet? Last ned Brings siste e-handelsrapport Bring Research " Slik vinner du julen".

Del artikkel: