Som mange andre selskaper startet VPG.no som en hobbygreie.
– Vi startet opp like etter videregående, erindrer Rune Kvalsnes. Han har vært med fra starten av og er daglig leder i bedriften.
– Vi var tre kompiser som startet på null, og skal vi være ærlig gjorde vi det vel først og fremst for å skaffe oss billig utstyr. Vi kunne ingenting om butikkdrift og enda mindre om netthandel. Det vi derimot kunne mye om, var å bruke utstyret.
Lidenskap til produktene
Og nettopp dette – kunnskap – er selve kjernen i VPG. VPG holder til i Oppdal, viden kjent for sine fantastiske fjellopplevelser, vinter så vel som sommer.
– Vi er alle lidenskapelig opptatt av spesielt topptur og klatring, forteller Kvalsnes. – For så vidt et ganske smalt segment, men det gjorde at vi kunne mye om produktene, og dette ble vår konkurransefordel.
VPG har bygd seg opp som faghandel og har vokst til å bli en av de største leverandørene av sportsutstyr innenfor segmentet de internt har gitt navnet «bratt friluftsliv». Topptur, ski og klatring står spesielt i fokus.
– Alle som jobber hos oss har et lidenskapelig forhold til en eller flere av de aktivitetene vi har spesialisert oss på, konstaterer Kvalsnes. Dette er noe vi har klart å holde på, til tross for sterk vekst.
Sluttbruker og forhandlersalg
I 2006 slo VPG seg sammen med 7 Blåner. – 7 Blåner ble startet av Trond Aalde. Vi I VPG hadde mest fokus på sommerrelaterte produkter og han mer vinteraktiviteter. Etter at han flyttet til Oppdal ble vi gode venner. Det ble naturlig å slå seg sammen. Vi har ikke angret på det.
Mens VPG.no er vinduet mot sluttkunder henvender 7 Blåner seg til forhandlere.
– Vi selger stort sett til alle de norske sportsbutikkene, både kjeder og frittstående spesialbutikker.
VPG.no gjør suksess på nett og i butikk. Etter at de slo seg sammen med 7 Blåner har de også sikret seg en sterk posisjon på B2B-markedet. Foto: VPG.no
Det viktige systembyttet
Veksten kom raskt for VPG og i 2009 hadde omsetningen nådd 36 millioner.
– Da begynte det samtidig å bli veldig kaotisk i bakkant, medgir Kvalsnes.
- På den tiden brukte vi et system uten lokasjonsstyring på lageret. Vi var rett og slett nødt til å gjøre noe. I tillegg var integrasjonen mellom nettbutikken og systemet langt fra god nok.
VPG var nær ved å signere med en annen leverandør da Multicase presenterte seg og insisterte på et møte. – Vi angrer ikke på at vi takket ja, og skjønte raskt at dette var løsningen for oss. Multicase hadde alt vi trengte.
I hvert fall nesten alt. For VPG er en vesentlig andel av salget skipakker. Det var derfor viktig å kunne tilby en fleksibilitet i nettbutikken for kunder til å gjøre endringer etter behov.
– Vi satte som en forutsetning for signering at de kunne komme opp med en konfigurator, smiler Rune. Multicase tok utfordringen og leverte.
Bratt lærekurve
Det har skjedd mye siden etableringen, og læringskurven har vært bratt, uten at det har skremt dem.
– Vi liker både når det er bratt og går fort, humrer Rune, men innrømmer at det har vært mye jobb. Samtidig er han veldig takknemlig for at de gav seg i kast med netthandel allerede ved oppstarten.
– Den gangen ante vi ikke hva vi drev med, men det var i større grad rom for å prøve å feile, nettopp fordi konkurransen på nett var mye mindre.  I dag er situasjonen en helt annen. Vi har en stor nettbutikk, og det er viktig å henge med på utviklingen. Vi har akkurat foretatt en oppgradering som har krevd mye tid og ressurser, men resultatet har blitt veldig bra. Spesielt er vi godt fornøyd med hvordan webshopen fra Multicase nå utnytter hele bredden av skjermen og forbedringene i filtreringen. Dette er ting som hever handleopplevelsen for kundene.
Gjengen i VPG er mest opptatt av skikjøring, men har etter hvert også blitt drivende dyktige forretningsmenn. Fra venstre Rune Kvalsnes, Trygve Sande og Trond Aalde. Foto: VPG.no
Vokser med Multicase
Året etter at Multicase forretningssystem og netthandel var implementert vokste omsetningen til 50 millioner og det påfølgende året bikket de 70 millioner. I 2017 omsatte VPG for rundt 135 millioner og har vokst jevnt med rundt 30 % i året og med overskudd hvert år.
– Det er veldig befriende å ha et så godt system på plass, medgir Rune Kvalsnes. Automatikken i ordrehåndteringen alene sparer oss for mye tid og bry. Det har også vist seg å være et system man kan vokse med uten store investeringer og omfattende oppgraderinger.
I dag bruker VPG så å si alle funksjonene i Multicase. – Vi har både nettsalg, kasseløsning for butikk, lager og full pakke. Det er utrolig deilig å ha et så komplett system hvor man slipper å forholde seg til en rekke andre applikasjoner. For oss som driver både fysisk butikk, nettbutikk og engros så er det en lettelse å slippe å gjøre arbeidet tre ganger.
Nødvendig automatisering
For et selskap som alltid har hatt fokus på kunnskap, så har kundekontakten alltid vært viktig.
– Innledningsvis var vi opptatt av å prate med alle kundene og ønsket å være personlige, forteller Kvalsnes. Hadde vi fortsatt på den måten, hadde vi vært dobbelt så mange ansatte nå. Med Multicase har vi sett verdien av automatisering og digitalisering der det er mulig. Tiden det frigjør er uvurderlig.
Noe av denne frigitte tiden, brukes på butikken i Oppdal. Selv om brorparten av salget nå går via nett, har VPG likevel valgt å beholde den.
– Butikken er liten, og mest for merkevaren. Likevel opplever vi ofte at kunder kommer langveis fra for å nyte godt av kompetansen vår. Vi har et godt rennommé og for mange er det verdifullt å kunne møte oss direkte. I tillegg er den et viktig knutepunkt for både ansatte og nærmiljøet.
Veien videre
Fremover satser VPG.no friskt videre i samme spor, og veksten viser ingen tegn på å stoppe opp. Tvert imot.
– Vi flyttet inn i 1100 m2 lager i 2014, og kapasiteten er allerede i ferd med å bli sprengt. Men, avslutter Rune Kvalsnes fornøyd, dersom det er prisen for vekst, så er den vel verdt å betale. Og med Multicase er vi systemmessig godt rustet for fremtiden.