SPONSET INNHOLD

Syv tips for å få mest ut av ditt PIM system!

Syv tips for å få mest ut av ditt PIM system!
The advantages of large product range in multiple channels

Ifølge undersøkelser fra Ventana Research så vil 50% av alle organisasjoner ha tatt i bruk en moderne og dedikert PIM løsning innen 2021. PIM (Product Information Management) programvare sentraliserer all produktinformasjon, og tilrettelegger for optimale produktopplevelser i alle kanaler. Her er 7 tips som sikrer at du får det beste ut av ditt PIM system!

1. Fokuser på ett, sentral system

Å ha ett sentralt lagringssted for all produktinformasjon gir deg et sted der du og alle dine kollegaer kan søke, oppdatere og publisere produktrelatert innhold - på tvers av kanaler, enheter og språk. I tillegg vil en godt implementert PIM plattform eliminere feil og sikre konsistens i alle salgskanaler. Dette bidrar til raskere time-to-market, som igjen øker din organisasjons konkurranseevne. Vi mener også at du skal ta steget og kaste ut alle Excel regneark og andre manuelle prosesser for oppdatering av data. Produksjon av materiell i Indesign? Fortsett gjerne med det, men pass på at produktinformasjonen kommer direkte fra PIM. Dette vil gi en felles berikelse av produktinformasjon, samt kontroll på kvaliteten.

2. Digital tvillinger - produktberikelser som faktisk selger

Konsistent, nøyaktig og fullstendig produktinformasjon - det som blir kalt for produktets "digitale tvilling" - er essensielt for alle som ønsker å lykkes i e-handel. En digital tvilling skal inneholde såpass mye informasjon at den potensielle kjøperen ikke bare skal forstå de fysiske attributtene og fordelene ved et produkt, men også f.eks relatert tilbehør, vedlikehold og andre produktvarianter. Aller helst skal du også selge inn "følelsen" av produktet, dens historie og tilbakemeldinger fra andre kunder. Opplevelsen av produktet - men utstrakt bruk av video, bilde av produktet i bruk og 360 visninger - er en ekstremt viktig faktor i nettbutikken.  Et PIM system vil ikke bare gjøre det enklere å utvikle slike detaljerte produktberikelser, men det gir også en ekstremt mye bedre kontroll på produktkvaliteten. Hvilke produkter mangler bilder - eller visse type produktbeskrivelser kan enkelt oppdages, og en oppgave på å utbedre dette kan sendes til riktig person.

3. Få inn produktets livssyklus i PIM løsningen

Et produkt har, akkurat som mennesker, et livsløp. Dette blir ofte monitorert og analysert av produktansvarlige, men må også reflekteres i PIM løsningen. Et nytt produkt må automatisk merkes korrekt, et produkt som er i sin mest populære fase skal kanskje vises først i produktlistingene og et utgående produkt må kun selges til det er tomt på lager. I tillegg må alle utgående produkter merkes med erstatningsvarer og dette må reflekteres ut i f.eks handlelister eller i når man re-bestiller en tidligere ordre. I PIMen så burde utgående produkter arkiveres, slik at informasjonen ligger tilgjengelig hvis det skulle være nødvendig å få tilgang til disse senere. Endel nettbutikker har også mulighet til å søke etter utgåtte produkter, selv om varen ikke er tilgjengelig lenger.

4. Standardiser din produktinformasjon - og unngå stammespråk

Ofte kan vi se en løsning der man ikke har en felles forståelse for hvilke enheter de ulike attributtene på produktet skal ha. Skal størrelsen på barneklærne dine være 6 år eller 128? Er lengden mm eller centimeter? Dette må være konsekvent på alle produkter og i alle kanaler, slik at produktene både er forståelige på nettsiden og det er enkelt å finne alle relevante produkter. De firmaene som har et enkelt og forståelig regime for attributtverdier, gjør det også mye enklere for kundene å kjøpe produktet.  Husk også at dine brukere ikke er spesialister - unngå stammespråk og interne sjargonger. Et regime der attributter er gruppert og deretter knyttet opp mot kategorier av produktet, vil også gjøre det enklere å vedlikeholde informasjonen.

5. Definer klare roller og oppgaver

De beste produktbeskrivelsene er de der flere har bidratt. Det vil derfor være fordelaktig å inkludere ressurser fra marked, kategori, salg, kundeservice, produktutvikling eller innkjøp når det er snakk om produksjon av den optimale digital tvilling. Velg et PIM system som har støtte for ulike roller, f.eks. en administrator,  en godkjenner eller roller med kun skrivetilgang på noen produktfelter. Men avanserte rollestyringer kan du også gi tilgang til f.eks fotografer eller oversettere.

6. Bruk dine leverandører smart

Mange er vel i den situasjonen at et produkt "fødes" ved hjelp av avanserte excelark. La istedet produktet starte i PIM løsningen, og gi dine leverandører direkte tilgang til produktet der. Med avansert rollestyring vil de kun se og endre de produktene som du ønsker at de skal ha tilgang til. Attributter kan berikes, bilder kan legges inn og dokumenter linkes opp. Samtidig kan dere i organisasjonen enkelt også gi oppgaver til leverandørene hvis informasjon er mangelfull. Dette vil lette måten produktet berikes på, og samtidig gjøre leverandøren oppmerksom på hva som er påkrevet av produktinformasjon.

7. La dine produkter være lett tilgjengelige - for nye kanaler eller andre selskaper

Det eneste vi med sikkerhet vet om framtiden, er at den vil være svært annerledes enn den situasjonen som vi har idag. Dette gjelder spesielt hvordan partnerskap utvikles og verdikjeder endres seg. Vi ser nye tjenester og kanaler dukke opp, og for en retailer så blir hurtighet en ekstremt viktig faktor framover. Det vil ikke nødvendigvis være de store som spiser de små, men de hurtigere som spiser de sakte. Dine produktdata og dens relaterte tjenester må være lett tilgjengelige - og kanal uavhengige - slik at de kan brukes for enhver salgskanal som vil dukke opp. Ditt PIM system må derfor være rigget til at du som produkteier enkelt kan kontrollere hvem eller hvilke kanaler som skal få tilgang til dine data.

Lyst til å lære mer om bruk av PIM og om bransjens beste SaaS PIM løsning? Gå til Bluestone Blog og les mer!


Skrevet av Camilla Hetty Osa, rådgiver i Bluestone PIM. Bluestone er et nordisk teknologi selskap, etablert i 2015. Vi utvikler Bluestone PIM - en moderne og banebrytende SaaS plattform for Product Information Management (PIM). 

 

Del artikkel: