I dag kan forbrukerne abonnere på alt fra TV-strømming til skjønnhetsprodukter og dyrefôr. Nordmenn kan ha abonnent på både fysiske varer og elektroniske tjenester.
Abonnement er derfor delt inn i tre forbrukskategoriene reiser, varer og tjenester i rapporten Norsk E-handel 2018 som gir oversikt over vekst, fordeling og utvikling.
Innenfor abonnementer ser vi spesielt at strømmetjenestene blomstrer.
Nesten halvparten av alle nordmenn har eller har hatt et abonnement på TV-strømming, og 44 prosent abonnerer på en musikkstrømmetjeneste, som for eksempel Spotify. Det er aldersgruppen 24-44 år som strømmer mest TV og musikk.
Hvis vi ser på de fysiske varene, har 8 prosent av nordmenn prøvd å ha abonnement på dyrefôr, og det blir stadig mer populært å abonnere på matkasser. Fra 2017 til 2018 har antall nordmenn som abonnerer på matvarer, økt med 40 prosent. Mye tyder på at det vil bli enda mer populært å abonnere på mat i fremtiden.
Last ned rapporten Norsk E-Handel 2018.
Online-tjenester nordmenn abonnerer eller har abonnert på. Illustrasjon: DIBS