1. Forstå kundene dine bedre og bli mer personlig
Da GDPR trådte i kraft, valgte mange å foreta lønnsomhetsberegning på sin kundebase. Det å gå gjennom kundenes kjøpshistorikk er definitivt en ende å begynne med når du vil segmentere dem for å kommunisere mer målrettet og personlig. Det kan for eksempel hjelpe deg med å identifisere de mest lojale kundene dine, som kjøper premiumprodukter, som ofte utnytter kampanjer o.l.
Men om du vil jobbe med personalisering på en måte som virkelig gjør en forskjell, er det ikke nok å starte fra transaksjonsdata. Bare å se på kjøpshistorikk gjør det vanskelig å forutsi kundenes fremtidige intensjoner med tanke på at 70% av førstegangskundene dine vil sannsynligvis ikke kjøpe fra deg igjen.
Til tross for dette analyserer mange av dagens leverandører av e-handel kun kjøpsdata, som ifølge studier utgjør ca. 2% av alle dataene som besøkende genererer i en nettbutikk.
Hva skjer med de andre 98% av dataene som besøkende genererer?
Blant de resterende 98% finner vi mye atferdsmessig data som gjenspeiler de besøkendes intensjoner og kjøpsmønstre når de interagerer med butikken din. Mange virksomheter sporer allerede disse atferdsdataene ved hjelp av Google Analytics og slike verktøy, men få drar virkelig nytte av det.
En vanlig årsak til dette er at markedet, salget og den delen av virksomheten som håndterer e-handelsplattformen, ikke samarbeider så nøye som de burde. Informasjon om hvilke produkter, kampanjer, bannere eller innhold som førte til at besøkende flyttet i kjøpsreisen, når sjelden til de riktige menneskene.
Hvis du ikke allerede gjør det, er det på tide å begynne å utnytte denne informasjonen og raffinere salgstrakten for å skape en bedre kundeopplevelse - og til slutt mer lønnsomhet!
2. Se hvilke digitale markedsføringstiltak som gir ROI i butikk
Berøringspunktene som dagens kunder får med et varemerke, er spredt over flere kanaler enn noen gang før. Kjøpsordren slingres mellom digitale og fysiske kanaler, og hvilke kampanjer eller markedsføringstiltak som faktisk fører til kjøp i en fysisk butikk har vært litt av en gråsone.
Faktum er at teknologien for å kunne spore opp hvor mange kroner i salg din fysiske butikk kan takle fra digital markedsføring allerede finnes. Infrastrukturen er utviklet og målemodellen som heter ROPO (Research Online, Purchase Offline). Ved hjelp av beacon-teknologi, moderne betalingsmåter, sosiale medier og sanntids lagerbeholdning sammen med avanserte analyseverktøy og forretningssystemer, CRM og POS-data, kan du finne ut hvilke annonsevisninger og webbesøk som førte til salg i butikken.
Et grunnleggende tips som jeg vanligvis gir selskaper er at de skal begynne å jobbe mer grenseoverskridende. Konfigurer KPIer som er felles for flere deler av virksomheten (for eksempel marked, salg, e-handel), og del ikke opp den nye kundebehandlingen til separate kanaler.
3. Photo shopping - Søkeadferd på fremvekst
Kameraene på telefonene våre vil, som vi vet, bli bedre, og ettersom operativsystemene får støtte for bildeanalyse, vil det fungere enda bedre å bruke faktiske bilder for å gjøre nøyaktige søk på produkter online.
For eksempel kan vi se på hvordan Googles bildesøk fungerer i dag. Hvis du gjør et søk og klikker på et bilde i trefflisten, vil du også se en liste over "relaterte bilder". Disse bildene er anbefalinger basert på bildeanalysen gjort på det opprinnelige bildet. Prøv å klikke på et produkt med helt forskjellige attributter, for eksempel farge eller form, og Google vil tilby andre relaterte bilder.
For å aktivere relevante søkeresultater for både bilder, tale og tekst, må man jobbe med produktinformasjonen (PIM) og deres bildestyring (DAM), men først bør du sikre en helhetlig og konkurransedyktig kundeopplevelse. Last ned denne enkle guiden her og kom i gang!