Et dårlig 2017 år for Lindex skal snus rundt med å fremstå som litt annerledes med en hel rekke konseptbutikker, skriver Market.
- Et tøft år
- Det har vært et tøft år, fra start til slutt, sier Elisabeth Peregi, konstituert administrerende direktør i Lindex, i påvente av at NetOnNets Susanne Ehnbåge tar plass i sjefsstolen.
I fjor sank omsetningen med nesten 270 millioner svenske kroner, mens driftsresultatet gikk i feil retning med nesten 412 millioner svenske kroner.
2018 skal brukes til optimalisering av butikkene - noe som innebærer nedleggelser, flytting, nyåpninger og nye butikkformater.
Barnebutikk i Norge, undertøy i Finland og berøringsskjermer på Island
Som den rendyrkede barnebutikken de åpner i Norge i løpet av første halvår.
Peregi sier det blir en litt mindre butikk en hva som er vanlig i Lindex-sammenheg, som utelukkende vil ha fokus på de minste og yngste konsumentene.
Fra før har de en rendyrket undertøysbutikk på MOOD-gallerian i Stockholm, som nå utvides med en tilsvarende butikk i Stockmanns varehus i Helsingfors.
På Island tester de sammen med sine franchise-butikker et konsept hvor kundene kan få tilgang til et større sortiment via digitale berøringssjkjermer i butikken.
- Det blir som et digitalt showroom. Kunden kan legge inn en bestilling og siden hente produktet i butikken samme ettermiddag, sier Peregi.
Effektiviseringsprogram
For å få ned kostnadene iverksatte Lindex et effektiviseringsprogram i fjor høst.
Det betyr blant annet at 20 prosent av de ansatte ved hovedkontoret blir overflødige.
- Vi ser på alle kostnader og gjør nødvendige tiltak basert på hva vi ser, sier Peregi.
Går det som de håper betyr det besparelser på 100 millioner svenske kroner i løpet av det neste året.