Det amerikanske Criteo, som selger systemer for analyse og anbefalinger i nettbutikker, har offentliggjort sin faste kvartalsrapport for netthandelstrender. Rapporten understreker flere interessante trender for norske netthandelsaktører, selv om tallene baserer seg fra analyser av de største netthandelsmarkedene i verden.
Tallene fra Criteo viser at i de mobil-fokusert landene Japan, Storbritannia og Sør-Korea, gjøres nå nesten halvparten av all netthandel med mobilen. I de 11 landene Criteo har undersøkt står mobilhandel nå i snitt for 35 prosent.
Men mer oppsiktsvekkende er trolig tallene for hvordan kundene bruker flere enheter mens de leter, bestemmer seg og endelig kjøper. For tallene fra USA viser at 40 prosent av kundene nå bruker minst to typer enheter, altså mobil, nettbrett eller PC/Mac. Og litt flere av kjøpene, 35 prosent, blir faktisk gjennomført på mobil til tross for den lille skjermen.
Criteo-tallene har også gjort et annet relevant funn. Tallene viser at det er forskjeller i salget på en mobil nettside og en app. Det koster ofte mer å lage en app, men dette kan lønne seg. Tall fra USA viser at kundene ser i snitt på 14,4 produkter i en app versus 4,3 på en mobil nettside. Årsaken er mulighetene til å lage en rikere og mer spennende opplevelse i en app, mener Criteo.
Og økt antall sette produkter gir utslag i høyere konvertering og høyere snittordre-verdier for apper; 116 dollar per besøk versus 91 dollar i på en mobil nettside.
Du kan lese hele rapporten i PDF-format her.
Svenske ehandel.se skriver at de har fått tak i nordiske tall fra Criteo. Tallene viser at det er Sverige som leder på mobil netthandel. 44 prosent av kjøpene gjennomføres fra mobiler, mens for norske nettbutikker ligger tallet på 38 prosent.