I konkurranse med de andre finalistene, Horisont i Bergen og Amfi i Orkanger, var det til slutt Jekta i Tromsø som kunne smykke seg med tittelen «årets kjøpesenter» da kjøpesenterbransjen kåret sine vinnere under Kjøpesenterkonferansen i Oslo denne uken.
Konkurransen i kjøpesenterbransjen er hard, og i kampen om kundene er det viktig å stadig utvikle seg.
Å være blant de nominerte i kategorien «Årets kjøpesenter» er derfor et synlig bevis på at man ligger i forkant av utviklingen, og er blant sentrene som driver bransjen videre.
Vinneren setter standarden
Å vinne betyr at man er med å sette standarden for de neste årene i bransjen.
- Listen over de nominerte viser at det ikke er størrelse som er viktigst, og at selv mindre sentre kan være ledende i landet. Det er et svært trangt nåløye, og strenge krav som skal innfris, og Jekta har all grunn til å være stolte over denne prisen, sier styreleder i NCSC (Nordic Council of Shopping Centers) Rolf O. Svendsen, i en pressemelding.
Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kjøpesenterbransjen, og den norske avdelingen har nærmere 350 medlemmer. Totalt har den nordiske foreningen over 1100 medlemmer, og har aktiviteter i alle nordiske land.
Årets nominerte er valgt ut blant en lang rekke kjøpesentre i Norge, og det er en fagjury som stemmer frem de aller beste.
Vurdering på mange felter
Dette er kanskje den gjeveste prisen av alle for et norsk kjøpesenter.
Til grunn for utvelgelsen ligger blant annet en vurdering av senterets markedsføring, drift og organisering, arkitektur, senterutvikling og miljø.
- Kjøpesenterbransjen er i en rivende utvikling, og konkurransen er stor i stort sett hele landet. Sentre som Jekta fungerer som inspirasjon og eksempel for alle andre sentre i landet, og bidrar til at alle strekker seg lenger. Jekta holder et høyt internasjonalt nivå, noe også resultatene deres viser, sier Rolf O. Svendsen.
(Foto: NCSC)