Norske medier omtaler i altfor liten grad netthandel. Det er også altfor få som stikker sine hoder frem og deler av sin kunnskap. Netthandel.no er store tilhengere av kunnskapsdeling og ønsker på tampen av 2014 å trekke frem ti personer vi synes har bidratt til å gjøre netthandelen i Norge litt mer kjent i tradisjonelle medier. Ikke overraskende er det tollfrigrensen som har vært det dominerende temaet i 2014, men heldigvis har det også vært andre ting å prate om.
Bilde av Einar Øgrey Brandsdal
Einar Øgrey Brandsdal
Konsernsjefen i Netthandelen Holding er ikke redd for å dele verken regnskapstall, utviklingen innen mobil handel eller sine meninger om tollfrigrensen.
Bilde av Even Aas-Eng i Venture Factory
Even Aas-Eng
Even Aas-Eng har lang erfaring med digitale medier og driver i dag netthandelsselskapet Venture Factory som eier en rekke nettbutikker. Er titt ofte i media der han deler sine tanker om både sosiale medier, netthandel, tollfrigrense og bloggere.
Eric Sandtrø
Den gamle Komplett-gründeren driver i dag nettbutikken Fjellsport.no. I løpet av det siste året har han jevnlig vært i media for å fortelle om både tollfrigrense og utviklingen i egen nettbutikk.
Bilde av Ole Vinje fra Komplett Group
Ole Vinje
Komplett Group er Norges klart største netthandelsselskap og det er derfor ikke overraskende at Ole Vinje med jevne mellomrom dukker opp i media for å snakke om både omsetning, resultater, vekstplaner og tollfrigrensen.
Bilde av Anton Hagberg i Komplett Group
Anton Hagberg
Anton Hagberg er salgsdirektør i Komplett Group og er i likhet med sin sjef Ole Vinje ofte å se i norske medier. Han har i 2014 vært i media for å snakke om blant annet droner, segway, mobilhandel, julehandel og Black Friday.
Gunnar Henriksen i Posten Norge Bring
Gunnar Henriksen
Konsernsjefen for Postens e-handelsdivisjon er stadig å se i Norge medier mye takket være det omfattende arbeidet selskapet legger ned i egne netthandelsrapporter, noe som gir dem god innsikt i trender og utvikling.
Bilde av Kristin Anfindsen i PostNord
Kristin Anfindsen
I likhet med Posten er også konkurrenten PostNord også en flittig produsent av netthandelsrapporter, noe som har gjort at deres utviklingssjef for e-handel Kristin Anfindsen stadig er ute i norske medier for å dele sine funn.
Bilde av Harald Andersen i Virke
Harald J. Andersen
Virke har denne høsten kjempet hardt mot den økte tollfrigrensen, noe som har gjort samfunnspolitisk direktør Harald J. Andersen til et populært intervjuobjekt.
Bilde av Johanne Kjuus i Virke
Johanne Kjuus
Leder for analyse og bransjeutvikling i Virke, har god oversikt over norsk varehandel og har i løpet av 2014 uttalt seg om både kundeklubber, Black Friday, mobilhandel og prisvekst.
Bilde av Steinar J. Olsen i Stormberg
Steinar J. Olsen
Det finnes vel knapt en kåring der ikke Stormberg er å finne på listen, ei heller denne gangen. Steinar J. Olsen har i løpet av 2014 pratet i media om tollfrigrensen, vekst, økonomiske resultater, sosiale medier, universell utforming og Black Friday.
Disse nådde nesten opp
Foruten de ti nevnte er det selvsagt mange andre som med ujevne mellomrom dukker opp i norske medier. Vi kan blant annet nevne Ingebjørg Tollnes (kommunikasjonsdirektør i Komplett Group), Jan Grønbech (country manager i Google), Karl Philip Lund (konsulent i selskapet Kingspoint), Fredrik Green (country manager i Klarna), Henrik Andersen (country manager i Dibs), Ingjerd Blekeli Spiten (direktør for Ebusiness i DNB, nylig ansatt som nestleder i Microsoft Norge), Bjørn Næss (direktør i NHO Handel) og Øystein A. Schmidt (kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic). I tillegg har undertegnede selv vært i media ved enkelte anledninger i forbindelse med arbeidet med Netthandel.no.