De siste årene har den oppblåsbare og instagram-vennlige flamingoen vært et uunværlig tilbehør ved bassenget eller stranden. Dette spesielt blant bloggere og influencere. I år ser det imidlertid ut til at det er noen mindre eksotiske varianter som kommer til å selge.
Det meddeler leketøysleverandøren AMO Toys, som har et distribusjonsnettverk på mer enn 4000 forhandlere i Norden. Der i blant Coolstuff.com, Lekia, Sportamore, Extra Leker, Salling Group, Coop og CDON, for å nevne noen.
- Flamingoene kom på markedet for noen år siden og er fremdeles populære, men vi ser en stor interesse for en litt annen type badedyr i år, forteller Jakob Andersen, kommersiell direktør hos leketøysleverandøren Amo Toys, i en pressemelding.
Pølser og donuts
Det viser seg nå at det er de litt mer rare og morsomme alternativene som tar av. For eksempel bademadrasser som ligner pølser eller baderinger formet som donuts.
På Coolstuff kan man allerede se at en badering formet som en godterismukk er løftet frem på forsiden, mens man hos Extra Leker kan finne varianter av alt fra pizzaer og jordbær til lovehearts og milkshake.
- Ikke bare unge jenter i infinity-basseng
Jakob Andersen tror dermed at badelekene i år vil tiltrekke seg ytterligere segmenter, og ikke bare de unge jentene som poserer med drinker og badedyr i infinity-basseng.
For sommeren 2019 spår han i stedet en trend av mer morsomme og selvironiske innlegg på sosiale medier.
- Badedyr har tradisjonelt vært for barn, men spesielt bademadrassene blir også brukt av mange voksne på badeferier, fordi man kan flyte rundt og sole seg på vannet mens man fremdeles ligger behagelig. Nå har altså denne ironiske distansen kommet inn i tillegg, og dermed ser det ut til at det blir ok å bruke flere forskjellige former for badedyr, så lenge man viser at man ikke tar det altfor seriøst.
AMO Toys kan ikke nevne noen salgstall på antall solgte badedyr til Ehandel.com, men kan fortelle at de i år forventer en dobling i salget av Intex, som er leverandøren bak badedyr og oppblåsbare bassenger.