Onsdag 23.september samlet Hovedorganisasjonen Virke store deler av norsk varehandel til Handelskonferansen 2015.
På scenen fikk de cirka 450 fremmøtte deltakerne høre toppledere fra blant annet Reitan, Ikea, Facebook og Norrøna diskutere fremtidens handel, kundefokus, netthandel og kanalsamspill. Også statsminister Erna Solberg var tilstede. I forbindelse med konferansen ble det også delt ut to priser.
Den ene prisen gikk til John Tørres Thuv som ble kåret til Årets Retailleder 2015. Thuv har vært administrerende direktør i Ark bokhandel gjennom flere år, men er nå påtroppende konsernsjef i Gyldendal. I juryens begrunnelse for tildelingen av prisen til Thuv heter det at:
«Den personen som juryen har kåret til Årets retailleder har et langt liv innen retail å se tilbake på. Fra egen butikk, regionssjef, driftsdirektør til administrerende direktør. Vedkommende har i en årrekke ledet en kjede som kan vise til svært god økonomisk utvikling målt opp mot utviklingen i bransjen. Bransjen møter store utfordringer i en ny digital verden, endrede vaner hos forbruker og bransjeglidning. Her har Årets retailleder gått foran som et lysende eksempel på hvordan utfordringer kan møtes og vendes til noe positivt. Kjeden har etablert velfungerende løsninger for distribusjon og netthandel, i tillegg til vekst i antall fysiske butikker. Kjeden ble dessuten kåret til «årets omnikanal» tidligere i år.
Årets retailleder er kjent for å være en energisk og framoverlent motivator med høy score på interne trivselsmålinger. Sterke lederegenskaper, analytiske evner og betydelige innsikt i bransjen har vært avgjørende faktorer når han fra årsskiftet går over i en ny og viktig rolle som konsernsjef i Gyldendal».
Den andre prisen, Handelsprisen 2015, gikk til Norrøna. Her var også Komplett.no, Kitchn, Europris og Ark nominert.
Norrøna vant Handelsprisen på Handelskonferansen med Virke
Slik begrunnet juryen valget:
«Handelsprisen 2015 går til en aktør som lykkes svært godt i en bransje utfordret av store kjeder, så vel som netthandel. Gjennom å bygge opp en kjede av egne butikker, viser vinneren at det er mulig å drive god butikk, med et spisset og tydelig nisje konsept. Kjeden omsetter for nær 120 millioner kroner og har 10 butikker i Norge i tillegg til nettbutikk. De har også tatt konseptet sitt ut over landegrensene og etablert seg med 3 butikker i Sverige. I tillegg er de aktive på sosiale medier, de har eget magasin, en rekke gode ambassadører og en mobilvennlig nettbutikk.
Vinneren viser at de behersker kunsten å vokse både på omsetning og resultat parallelt og kan vise til en imponerende lønnsomhet sammenlignet med andre aktører innen samme bransje. Samtidig har de en tydelig holdning til samfunnsansvar, etisk handel og miljø. Vinneren jobber aktivt for å fremme gode arbeidsforhold i leverandørkjedene og har gjennomført konkrete tiltak for å redusere selskapets samlede miljøbelastning.
Årets vinner er en virksomhet med lange tradisjoner. Gjennom fire generasjoner har familiebedriften holdt fast ved sin målsetting om å lage produkter med det beste designet, banebrytende teknologi og den høyeste kvaliteten, noe de har holdt på med siden den første oppstarten i 1929. I sum er vinneren et forbilde for andre handelsvirksomheter og en verdig vinner av Handelsprisen 2015.»
Netthandel.no var for øvrig representert i juryen som bestod av følgende aktører:Â
- Anders Askevold, viseadministrerende direktør, GS1
- Reidar Mueller, partner Varde Hartmark
- Grete Lekven, leder for handel, storkunder og internasjonal i DNB
- Pål Wibe, administrerende direktør i Europris
- Ole Martin Evensmo, redaktør netthandel.no
- Sverre Flåskjer, partner, Herkules Capital
- Frode Finsrud, partner og administrerende direktør, Cappa AS