Da Jostein Ludvigsen og Stefan Jacobsen var ferdig utstudert ved fra henholdsvis Handelshøgskolen i Bergen og NMH, hadde de allerede flere prosjekt i støpeskjeen innenfor nettsalg av produkter i en eller annen form.
– Vi opplevde at om du fikk suksess med noe, begynte andre snart med parallellimport. Derfor innså vi tidlig behovet for å skape egne merkenavn på det vi dreiv med. Vi fokuserte etter hvert mer og mer på abonnementsbaserte produkter, noe vi fortsatt ser på som den ultimate forretningsmodellen, sier partneransvarlig og gründer i Autogear, Jostein Ludvigsen.
Skybasert kjørebok forenkler kjøregodtgjørelse og yrkeskjøring
Autogear er en elektronisk kjørebok hvor du ved hjelp av GPS i bilen og skybasert nettløsning enkelt og nøyaktig logger all kjøring forbundet med jobb, enten som privatperson eller i forbindelse med yrkeskjøring.
– Vi ser et enormt marked både her i Norge og i utlandet. Vår løsning består av både hardware og et abonnement, noe som er en forretningsmessig veldig god modell både for kunden og for oss, sier Ludvigsen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Autogear Air: En liten dings som løser et problem. Så enkelt og så vanskelig.
Stort behov
Ifølge Ludvigsen har Autogear to store markeder. Det ene aspektet er yrkeskjøring. Ved å bruke løsningen fra Autogear dokumenterer du enkelt all kjøring og slipper å risikere straffeskatt i forbindelse med kontroll fra skattemyndigheter.
Det mest interessante markedet, ifølge Ludvigsen, er imidlertid det segmentet som handler om å hjelpe privatpersoner med krav om kjøregodtgjørelse. Det er nemlig opp til den ansatte selv å kreve kjøregodtgjørelse; et felt som er aktuelt i mange land.
– Undersøkelser fra Nordstat viser at rundt 1,5 millioner nordmenn har behov for å skrive kjøregodtgjørelse. Av disse vil rundt 200.000 ha store fordeler ved å bruke vårt produkt. Hos våre kunder er gjennomsnittlig krav på kjøregodtgjørelse rundt 5000 kroner i måneden. Det kan jo faktisk finansiere hele bilholdet ditt, påpeker gründeren.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!
10.000 timer med utvikling
Ifølge Ludvigsen har de brukt om lag 10.000 timer på utvikling av tjenestene, fordelt på egen avdeling i Norge og underleverandør i India. Autogear ser på seg selv først og fremst som et teknologiselskap, med alt det innebærer.
Arbeidet med å reise informasjonssamfunnets infrastruktur er ikke for alle. Den voldsomme utviklingen stiller store krav til å opprettholde kompetanse og konkurransekraft, særlig når satsningen er internasjonal.
– Vi er i en prosess hvor vi tester ut forskjellige markeder i forhold til behov, betalingsvilje og marked. I tillegg har vi i over et år arbeidet med en ny skyløsning som skal lanseres nå mot jul. Vi gjør dette for å være helt i front på løsningsstruktur. Før vi kan ekspandere internasjonalt må vi rigge oss for morgendagens infrastruktur. Da må vi først være sikker på at vi bruker de rette verktøyene, sier Ludvigsen.
Målet er godtgjørelse rett på konto
Kjøreboka fra Autogear består av en GPS-enhet som via SIM-kort eller USB-kontakt koples til nettløsningen. GPSen logger kjøringen din, lar deg via nettløsningen enkelt skille mellom bedriftsrelatert og privat bruk, og gir deg umiddelbar, tid- og stedsuavhengig tilgang til kjøreboken som er satt opp automatisk til regnskapsprogrammet ditt.
Autogear jobber med løsninger som skal gjenkjenne hva slags type kjøring du gjør automatisk, og generelt eliminere alle mulige oppfølgningsledd for å bedre brukeropplevelsen ytterligere.
– Målet vårt er at systemet skal gå helt automatisk. At systemet ikke trenger noen oppfølging og du får utbetalingen av kjøregodtgjørelse direkte på konto kvartalsvis eller månedlig, men det er et lite stykke dit enda, forteller Ludvigsen.
Beinhard jobbing
Med 13 år bak seg er Autogear i dag 15 ansatte og godt huset i kontorer sentralt i Oslo. Med daglig leder Annar Bøhn bak roret er målet å doble omsetningen i år, fra rundt 7 millioner i fjor.
Autogears kontorer i Karl Johans gate 2.
Foto: Autogear
Selv om vekstplanene nå er progressive med fortløpende ansettelser i forbindelse med en nært forestående internasjonal satsning, har Autogear ifølge Ludvigsen alltid hatt en edruelig tankegang i bunn. Han opplever et økende fokus på entreprenørskap i Norge, ofte portrettert i det han mener er et litt urealistisk eller til og med glorifisert lys.
– En av de største feiltolkningene er at du kan velge å bli gründer som yrke. Det kreves ekstremt mye for å lykkes, du må jobbe beinhardt og følge langsiktige målsetninger som nødvendigvis ikke gir uttelling umiddelbart. Det er ikke noe for alle. Du må ha det litt i blodet, hele tiden omstille deg og være utrolig seiglivet, sier han.
Nysgjerrighet og inspirasjon
Han tror selv at det er nysgjerrigheten og tilpasningsdyktigheten som har gjort at Autogear har lykkes. Å kaste seg på fly, tåle reisedøgn og lange dager på en utrettelig leit etter nye muligheter, var grunnsteinene i det som i dag er en sunn forretning. Ludvigsen mener det er viktig å aldri være redd for å gå inn i nye felt, tilegne seg kunnskap og omstille seg raskt.
– Vi har alltid vært ekstremt sulten på å lære. Mye av det som har gjort at vi har klart å tilpasse oss, er raske beslutninger basert på kunnskap vi har lest oss til selv.
Har du noen tips til gründere eller andre som vil lykkes med egen bedrift?
– Les magasinene Fast Company, Inc og Fortune. Bruk mye ressurser på å finne en bærekraftig forretningsmodell å tufte bedriften på og finn en løsning på et problem du kan bygge en abonnementsbasert tjeneste rundt. Dette gir den en stabil inntektskilde du kan utvide med flere og flere spennende tjenester.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!