ANNONSE

Automatisert og datadreven markedsføring får æren for vekst

Automatisert og datadreven markedsføring får æren for vekst
Netthandel

90 prosent av markedsføringen hos Footway-konsernet er nå automatisk og datadreven. Det har gitt resultater, men i Norge er skobutikken fortsatt liten.

ANNONSE

Det børsnoterte skoselskapet Footway Group som eier nettbutikkene Footway og Brandos, la i dag frem årsrapporten for 2016. Rapporten viser en omsetningsvekst fra 2015 til til 2016 på 32 prosent. Footway-konsernet omsatte for nesten 344 millioner svenske kroner i fjor.

Footway ble lansert i Sverige i 2010 og Norge, Danmark og Finland i 2011. I fjor høst startet de også opp med salg i Tyskland, Storbritannia, Polen, Nederland, Frankrike, Østerrike og Sveits. I årsrapporten fremkommer det at de solgte for 61,9 millioner svenske kroner i Norge i fjor. I 2015 var omsetningen 49,1 millioner, hvilket betyr en salgsøkning på 26 prosent i Norge. De er dermed fortsatt relativt små i Norge, sammenliknet med Sverige der de i fjor omsatte for 230 millioner kroner.

I rapporten skriver gründer, deleier og administrende direktør Daniel Mühlbach, trekkes bedre markedsføring frem som en viktig forklaring på fremgangen til skoselskapet.

- Automatiseringer har bidratt godt til årets resultat. Over 90 % av vår markedsføring er nå datadreven og automatisk. Avkastningen på investeringene i markedsføringen har mer enn fordoblet seg i løpet av året. De nye strukturene innen markedsføring kommer også være sentrale for fortsatt lønnsom vekst på flere markeder.

Del artikkel: