Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Automatisert og datadreven markedsføring får æren for vekst

Automatisert og datadreven markedsføring får æren for vekst
Netthandel

90 prosent av markedsføringen hos Footway-konsernet er nå automatisk og datadreven. Det har gitt resultater, men i Norge er skobutikken fortsatt liten.

ANNONSE

Det børsnoterte skoselskapet Footway Group som eier nettbutikkene Footway og Brandos, la i dag frem årsrapporten for 2016. Rapporten viser en omsetningsvekst fra 2015 til til 2016 på 32 prosent. Footway-konsernet omsatte for nesten 344 millioner svenske kroner i fjor.

Footway ble lansert i Sverige i 2010 og Norge, Danmark og Finland i 2011. I fjor høst startet de også opp med salg i Tyskland, Storbritannia, Polen, Nederland, Frankrike, Østerrike og Sveits. I årsrapporten fremkommer det at de solgte for 61,9 millioner svenske kroner i Norge i fjor. I 2015 var omsetningen 49,1 millioner, hvilket betyr en salgsøkning på 26 prosent i Norge. De er dermed fortsatt relativt små i Norge, sammenliknet med Sverige der de i fjor omsatte for 230 millioner kroner.

I rapporten skriver gründer, deleier og administrende direktør Daniel Mühlbach, trekkes bedre markedsføring frem som en viktig forklaring på fremgangen til skoselskapet.

- Automatiseringer har bidratt godt til årets resultat. Over 90 % av vår markedsføring er nå datadreven og automatisk. Avkastningen på investeringene i markedsføringen har mer enn fordoblet seg i løpet av året. De nye strukturene innen markedsføring kommer også være sentrale for fortsatt lønnsom vekst på flere markeder.

Del artikkel: