Det er Ehandel.se som har fått tilgang til en intern e-post som Brings svenske sjef Esa Tielinen har sendt til sine svenske kolleger som jevnlig får spørsmål om hvordan en eventuell økning av tollfrigrensen vil påvirke svenske nettbutikker.
- En utenlandsk netthandler som har etablert seg i Norge, enten gjennom ombud, filial eller aksjeselskap betraktes utelukkende som salg i Norge. Et slikt selskap kan ikke, uansett hvor lageret er eller hvor varene sendes i fra, velge momsfritt salg under tollfrigrensen, uansett om den er på 200 eller 400 norske kroner. Med andre ord er en eventuell økning av tollfrigrensen i Norge snarere til en viss grad en trussel enn en mulighet for e-handlere som satser på de norske konsumentene, akkurat som for den norske detaljhandelen uansett salgskanal.
Det finnes riktignok en viss mulighet for svenske nettbutikker.
- En tollfrigrense gjelder kun for utenlandske nettbutikker som selger varer til Norge. Utenlandske e-handlere har verken filial, ombud eller datterselskap i Norge, ei heller .no-adresse eller en kundeatferd som kun henvender seg mot norske konsumenter. Utenlandske e-handlere har ikke priser i NOK eller et kundetilbud som kun henvender seg mot norske konsumenter. Eventuelle returer skal sendes til utland. Det er ei heller å anbefale for en utenlandsk e-handler å dele opp en ordre slik at det blir to eller flere forsendelser med en verdi, hver for seg, under tollfrigrensen. Klarer man alle disse punkter finnes det åpenbare muligheter i en eventuell økning av tollfrigrensen.
I e-posten blir det påpekt at en økning av tollfrigrensen kun er et forslag og enn så lenge ikke er vedtatt.
Også Distansehandel Norge har tidligere vært ute å avvist muligheten for at norske nettbutikker ved en eventuell økning av tollfrigrensen, kan flytte sin virksomhet til Sverige.