Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Kongen av bredt vareutvalg: - Bak meg har vi ennĂ¥ ingen butikk

Kongen av bredt vareutvalg: - Bak meg har vi ennĂ¥ ingen butikk
Bak ryggen til Europris-sjefen skimtes Nesodden i det fjerne. Han har kontroll pĂ¥ 245 butikker med sĂ¥kalt bredt vareutvalg. Ingen av dem ligger pĂ¥ Nesodden. I alle fall ikke ennĂ¥.
Bilde: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

Han har 245 butikker over hele landet, men ennĂ¥ ingen nettbutikk. Men bak billig-suksessen Europris ligger det likevel mye digitalt arbeid.

ANNONSE

- Om det blir nettbutikk vil tiden vise. Men vi jobber veldig mye digitalt i kulissene, et arbeid som er usynlig for kundene vĂ¥re. Som blant annet eCRM og og E-markedsføring. Det vi vet er at mange av kundene vĂ¥re orienterer seg pĂ¥ nettsiden vĂ¥r for Ă¥ sjekke ut ulike tilbud, før de til slutt ender opp i en av butikkene vĂ¥re, sier PĂ¥l Wibe til eHandel.com mens vi «snakkerusler» rolig i Oslo sentrum.

PĂ¥l Wibe, hedmarkingen fra Hamar, har i drøyt tre og et halvt Ă¥r styrt Europris-skuta fra hovedkvarteret i Fredrikstad.

Milliardbutikk

I fjor klokket butikkene hans inn drøyt fem milliarder kroner - og endte med et resultat før skatt pĂ¥ nesten 550 millioner kroner.

Det er gode penger i sĂ¥kalt bredt vareutvalg. Det vet han alt om, mannen som før han meldte overgang til Europris hadde ansvaret for Nille i Norge fra 2006 og frem til 2013.

Da endte han opp i karantene før han kunne gyve løs pĂ¥ nye oppdrag for Europris.

245 er tallet

Butikker har han mange av. 245 stykker. Veksten ligger pĂ¥ rundt 10 nye butikker i Ă¥ret. Rundt 80 prosent av butikkene er egeneide.

Den siste butikken ble nylig Ă¥pnet pĂ¥ Reknes i Molde.

- Der har vi to butikker nĂ¥. En pĂ¥ hver side av byen, sier Wibe da han stĂ¥r pĂ¥ Honnørbrygga i Oslo og skuer mot Nesodden. Han ler litt før han brĂ¥tt sier:

- Der har vi ennĂ¥ ingen butikk.

Kultur og struktur

Den fotballinteresserte konsernsjefen, som ogsĂ¥ kan skilte med erfaring fra McKinsey og Hakon Gruppen (Rimi), har HamKam og Everton som sine favorittlag. Han bruker mye tid og krefter pĂ¥ Ă¥ bygge en solid lagkultur og lagstruktur i Europris.

Da tyr han ofte til fotballsjargongen.

- Kall meg gjerne en manager med enkelte gjesteopptredener pĂ¥ banen. Det er mange posisjoner som skal fylles pĂ¥ et lag. Har man bare spisser eller forsvarsspillere vinner man ikke kamper. Min jobb er Ă¥ sette sammen et lag som utfyller hverandre og finne spillere som spiller hverandre gode, sier han.

De vi angriper og vil ta markedsandeler fra er faghandelsmarkedet og deres 300 milliarder i Ă¥rlig omsetning

PĂ¥l Wibe

For ham er ikke lykken Ă¥ kjøpe en stjernespiller. Lykken er Ă¥ finne en som er villig til Ă¥ jobbe hardt og blø for drakten.

- Til syvende og sist handler det om Ă¥ stĂ¥ opp, trene hardt og bli god pĂ¥ det man skal gjøre. Det kan virke litt banalt og kjedelig, men det er oppskriften pĂ¥ suksess.

Digitalt styremedlem

Ved siden av stillingen i Europris er det ogsĂ¥ noen styrejobber som fyller kalenderen til Wibe. Han har sittet som styremedlem i blant annet Espresso House, og sitter i styret til nettmataktøren Kolonial.no.

Kolonial.no ble nylig kĂ¥ret til Ă¥rets nettbutikk pĂ¥ Brings netthandelskonferanse Load.17.

Wibe mener at tiden han bruker pĂ¥ Kolonial.no gir ham mye tilbake i form av digital kunnskap og tankegods.

- Se pĂ¥ trenden i USA. Der er det to ting som peker seg ut som noe Ă¥ satse pĂ¥. Enten billige varer eller noe nettrelatert. SĂ¥ du kan si jeg høster erfaringer fra to verdener.

Angriper faghandelen

- Nille og Europris. Hvor like er dere egentlig, og er dere egentlig konkurrenter?

- Vi er egentlig ikke like i det hele tatt. Vi kompletterer hverandre mer enn vi konkurrerer mot hverandre. Mens Nille handler mye om kvinner og interiør, hĂ¥ndterer vi et enda bredere spekter med blant annet mat og utstyr til hunder og katter, klær, mat, snacks og kosmetikkrelaterte produkter. 50-60 prosent av kundene hos oss er ogsĂ¥ kvinner, sier Wibe, før han legger til:

- De vi angriper og vil ta markedsandeler fra er faghandelsmarkedet og deres 300 milliarder i Ă¥rlig omsetning. Byggevarer, maling og hagemøbler er tre ting jeg kan nevne i farten.

Kall meg gjerne en manager med enkelte gjesteopptredener pĂ¥ banen

PĂ¥l Wibe

Fremtidig lager pĂ¥ lur

Europris har ogsĂ¥ en stor plan om et sentralisert lager.

Fem lager i Fredrikstad skal samlokaliseres i Moss, for pĂ¥ den mĂ¥ten Ă¥ ligge mer strategisk i forhold til hvor butikkene ligger.

Det nye lageret som stĂ¥r fullt operativt i 2020 blir pĂ¥ totalt 55 000 kvadratmeter.

- Planen er Ă¥ Ă¥pne et 12 meter høyt lavlager pĂ¥ 45 000 kvadratmeter i juni 2019. Den siste lagerbiten, som blir 35 meter høy og pĂ¥ 10 000 kvadratmeter, skal stĂ¥ ferdig Ă¥ret etter. Da er vi rigget for noe enda større og bedre, avslutter Wibe.

Del artikkel: