- Om det blir nettbutikk vil tiden vise. Men vi jobber veldig mye digitalt i kulissene, et arbeid som er usynlig for kundene vĂ¥re. Som blant annet eCRM og og E-markedsføring. Det vi vet er at mange av kundene vĂ¥re orienterer seg pĂ¥ nettsiden vĂ¥r for Ă¥ sjekke ut ulike tilbud, før de til slutt ender opp i en av butikkene vĂ¥re, sier PĂ¥l Wibe til eHandel.com mens vi «snakkerusler» rolig i Oslo sentrum.
PĂ¥l Wibe, hedmarkingen fra Hamar, har i drøyt tre og et halvt Ă¥r styrt Europris-skuta fra hovedkvarteret i Fredrikstad.
Milliardbutikk
I fjor klokket butikkene hans inn drøyt fem milliarder kroner - og endte med et resultat før skatt pĂ¥ nesten 550 millioner kroner.
Det er gode penger i sĂ¥kalt bredt vareutvalg. Det vet han alt om, mannen som før han meldte overgang til Europris hadde ansvaret for Nille i Norge fra 2006 og frem til 2013.
Da endte han opp i karantene før han kunne gyve løs pĂ¥ nye oppdrag for Europris.
245 er tallet
Butikker har han mange av. 245 stykker. Veksten ligger pĂ¥ rundt 10 nye butikker i Ă¥ret. Rundt 80 prosent av butikkene er egeneide.
Den siste butikken ble nylig Ă¥pnet pĂ¥ Reknes i Molde.
- Der har vi to butikker nĂ¥. En pĂ¥ hver side av byen, sier Wibe da han stĂ¥r pĂ¥ Honnørbrygga i Oslo og skuer mot Nesodden. Han ler litt før han brĂ¥tt sier:
- Der har vi ennĂ¥ ingen butikk.
Kultur og struktur
Den fotballinteresserte konsernsjefen, som ogsĂ¥ kan skilte med erfaring fra McKinsey og Hakon Gruppen (Rimi), har HamKam og Everton som sine favorittlag. Han bruker mye tid og krefter pĂ¥ Ă¥ bygge en solid lagkultur og lagstruktur i Europris.
Da tyr han ofte til fotballsjargongen.
- Kall meg gjerne en manager med enkelte gjesteopptredener pĂ¥ banen. Det er mange posisjoner som skal fylles pĂ¥ et lag. Har man bare spisser eller forsvarsspillere vinner man ikke kamper. Min jobb er Ă¥ sette sammen et lag som utfyller hverandre og finne spillere som spiller hverandre gode, sier han.
De vi angriper og vil ta markedsandeler fra er faghandelsmarkedet og deres 300 milliarder i Ă¥rlig omsetning
PĂ¥l Wibe
For ham er ikke lykken Ă¥ kjøpe en stjernespiller. Lykken er Ă¥ finne en som er villig til Ă¥ jobbe hardt og blø for drakten.
- Til syvende og sist handler det om Ă¥ stĂ¥ opp, trene hardt og bli god pĂ¥ det man skal gjøre. Det kan virke litt banalt og kjedelig, men det er oppskriften pĂ¥ suksess.
Digitalt styremedlem
Ved siden av stillingen i Europris er det ogsĂ¥ noen styrejobber som fyller kalenderen til Wibe. Han har sittet som styremedlem i blant annet Espresso House, og sitter i styret til nettmataktøren Kolonial.no.
Kolonial.no ble nylig kĂ¥ret til Ă¥rets nettbutikk pĂ¥ Brings netthandelskonferanse Load.17.
Wibe mener at tiden han bruker pĂ¥ Kolonial.no gir ham mye tilbake i form av digital kunnskap og tankegods.
- Se pĂ¥ trenden i USA. Der er det to ting som peker seg ut som noe Ă¥ satse pĂ¥. Enten billige varer eller noe nettrelatert. SĂ¥ du kan si jeg høster erfaringer fra to verdener.
Angriper faghandelen
- Nille og Europris. Hvor like er dere egentlig, og er dere egentlig konkurrenter?
- Vi er egentlig ikke like i det hele tatt. Vi kompletterer hverandre mer enn vi konkurrerer mot hverandre. Mens Nille handler mye om kvinner og interiør, hĂ¥ndterer vi et enda bredere spekter med blant annet mat og utstyr til hunder og katter, klær, mat, snacks og kosmetikkrelaterte produkter. 50-60 prosent av kundene hos oss er ogsĂ¥ kvinner, sier Wibe, før han legger til:
- De vi angriper og vil ta markedsandeler fra er faghandelsmarkedet og deres 300 milliarder i Ă¥rlig omsetning. Byggevarer, maling og hagemøbler er tre ting jeg kan nevne i farten.
Kall meg gjerne en manager med enkelte gjesteopptredener pĂ¥ banen
PĂ¥l Wibe
Fremtidig lager pĂ¥ lur
Europris har ogsĂ¥ en stor plan om et sentralisert lager.
Fem lager i Fredrikstad skal samlokaliseres i Moss, for pĂ¥ den mĂ¥ten Ă¥ ligge mer strategisk i forhold til hvor butikkene ligger.
Det nye lageret som stĂ¥r fullt operativt i 2020 blir pĂ¥ totalt 55 000 kvadratmeter.
- Planen er Ă¥ Ă¥pne et 12 meter høyt lavlager pĂ¥ 45 000 kvadratmeter i juni 2019. Den siste lagerbiten, som blir 35 meter høy og pĂ¥ 10 000 kvadratmeter, skal stĂ¥ ferdig Ă¥ret etter. Da er vi rigget for noe enda større og bedre, avslutter Wibe.