ANNONSE

Bambis.no: Fra byggevare i by - til egendesignede bambusklær på landet

Bambis.no: Fra byggevare i by - til egendesignede bambusklær på landet
INSPIRASJON: Fjellene og naturen rundt henne har vært inspirasjonskilde nummer én i designarbeidet med klærne for Hanne Johnsen.
Foto: Bambis.no
Netthandel

En mors beste ønsker for egne barn gjorde at hun satset på hudvennlige barneklær fra hjemplassen i fjell- og fjordparadiset Isfjorden.

ANNONSE

Urbane Oslo og markedssjefstillingen i en byggevarekjede ble byttet ut til fordel for hjembygda Isfjorden i Møre og Romsdal da Hanne Johnsen (41) gikk ut i svangerskapspermisjon.

To barn senere, og ikke lenger i mammapermisjon, fant hun ut hva hun skulle gjøre: Etablere nettbutikken Bambis.no.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Utslett og kløe

Mange barn i Norge lider av kløe og utslett, og Hannes barn, Samuel og Matteus, var blant dem.

Hun opplevde at bambusklær hadde en positiv effekt på barnas atopiske eksem i forhold til ull-klær, men at utvalget og kvaliteten var varierende. Dermed tok hun sats og gikk «all in» på egendesignede barneklær i bambus og økologisk bomull.


GLADE GUTTER: Samuel og Matteus var årsaken til at mamma Hanne startet nettbutikk. Gründer-sønnene stiller selvsagt opp på mors produktbilder.

GLADE GUTTER: Samuel og Matteus var årsaken til at mamma Hanne startet nettbutikk. Gründer-sønnene stiller selvsagt opp på mors produktbilder.
Foto: Bambis.no

-  Jeg tenkte at siden dette hadde hatt så god effekt på mine barn, ville det også være bra for mange andre barn, sier hun til eHandel.com, etter å ha vært i nettbutikktralten i ganske nøyaktig ett år.

Foreløpig har hun til gode å ta ut lønn, og hun sier hun var innstilt på at det ville at tid før så ville skje.

- Salget gikk veldig tregt i starten. Hele våren og sommeren i fjor var salget dårlig. Det løsnet imidlertid i august og september i fjor. Høsten ble bra med en fin salgsøkning hele veien. Jeg håper å kunne ta ut lønn fra august i år, sier Johnsen, som hadde lagt seg opp litt kapital for å ikke stå på bar bakke når hverdagslige regninger og utgifter må tas hånd om.

LES OGSÅ: Lillelam.no: Driftige damer skapte egne ullklær og arbeidsplasser

Kjent både godt og vondt på kroppen

Hun legger ikke skjul på at det har vært mange lærerike opplevelser underveis i prosesen - både på godt og vondt.

- Det mest vellykkede jeg har gjort må være kvaliteten, passformen og designet på klærne. Tilbakemeldingene fra kundene er veldig positive, og jeg har mange tilbakevendende kunder. Det er også mange mammaer som ønsker klær til seg selv i samme kvalitet, svarer hun fornøyd.


BÆRER FRUKTER: Ingen tvil om at fotomodellene som brukes er små og ganske så søte.

BÆRER FRUKTER: Ingen tvil om at fotomodellene som brukes er små og ganske så søte.
Foto: Bambis.no

Men så var det den berømmelige baksiden på medaljen. Den har også Johnsen sett og kjent på kroppen i form av mange frustrerende dager og netter med markedsføringstanker kvernende rundt i hodet.

- Den største feilen jeg har gjort er vel å være alt for optimistisk når det gjaldt budsjettering. Jeg var ikke klar over hvor stor konkurranse det ville bli, og hvor vanskelig det ville være å gjøre seg synlig i markedet. Selv om det ikke er så mange som tilbyr bambus, konkurrerer man fortsatt med alle nettbutikkene med barneklær likevel. Jeg håpet å kunne ta ut litt lønn allerede den første høsten, men slik ble det ikke.

- Hva er det egentlig som gjør bambusklær «hot» - og ikke «not»?

- Klær av bambusviskose er veldig myke og komfortable å ha på seg. Jeg har en kunde som ble nødt til å kle av sønnen sin etter at han hadde sovnet for å få vasket klærne, sier hun og smiler litt før hun fortsetter.

- Da hadde han gått i dem i flere dager i strekk.

LES OGSÅ: WoolLand.no: Ull til både hverdag og fest



Foto: Bambis.no

Bambus-innovatøren

Etter ett år tar Bambis og Johnsen gründer-satsingen et steg videre. Som første norske produsent - ifølge seg selv - blir nå klær i bambusfleece å finne i kolleksjonen.

- Den nye kolleksjonen består av bærekraftig fleece laget av bambusviskose og økologisk bomull. Bambusen gjør den veldig myk og stoffet har en børstet innside som føles veldig varm og komfortabel mot huden, forteller hun entusiastisk.

Fleece kan lages av de fleste tekstilmaterialer. Likevel er det i all hovedsak polyester som brukes i dag, først og fremst på grunn av den lave prisen. Materialet har også lav vekt og tørker fort. Kritikerne mener derimot det er svært lite miljøvennlig.

Det er én viktig årsak til at Johnsen har satset på bambus.

LES OGSÅ: Mooseontheloose.no: Tegnet seg til nettbutikk i fransktimene

Grønt skifte i bransjen

- Polyester er et plastprodukt framstilt av olje. Det er ikke bare råvaren og produksjonsprosessen som er lite miljøvennlig, men også bruken av tøyet. Hver gang du vasker et plagg av polyester, løsner det små mikropartikler av plast som ender opp i havet. Disse plastpartiklene brytes ned svært langsomt. Det tar fra 100 til flere tusen år, og partiklene ender opp i fisk, som igjen kan havne på vårt matbord. Utslipp fra vaskemaskiner bare i Norge beregnes til 600 tonn i året. Vi vet ennå ikke den fulle effekten av disse utslippene, forklarer hun.


MELLOMLAGER: På mellomlageret ligger plagg på plagg linet opp - klar for utsending.

MELLOMLAGER: På mellomlageret ligger plagg på plagg linet opp - klar for utsending.
Foto: Bambis.no

Nå er imidlertid trenden i ferd med å snu, ifølge Isfjord-kvinnen.

- Vi kan se en trend der mer plantebaserte og fornybare materialer benyttes i klesproduksjonen. For eksempel blir det i dag benyttet mer ull og bambus i produksjonen av undertøy brukt til trening og friluftsliv enn bare for få år siden, sier hun.

Med det nye tilskuddet i Bambis-utvalget håper hun å bidra til at trenden fortsetter i riktig retning.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Del artikkel: