Fintech-selskapet Bambora, med Johan Tjärnberg i spissen (bildet), er mindre synlig i nyhetsbildet enn sine svenske konkurrenter Jacob de Geer i Izettle og Sebastian Siemiatkowski i Klarna.
I ro og mak har han siden starten i 2015 kunne bygge opp betalingsselskapet som nå årlig håndterer transaksjoner til en verdi av 45 milliarder euro i 65 forskjellige markeder.
Omtrent halvparten av transaksjonene skjer på nett.
Global tankegang fra første sekund
Med støtte fra Nordic Capital satset Tjärnberg for fullt på å bli en global fintech-aktør. Seks selskaper ble raskt oppkjøpt og slått sammen til det som i dag fremstår som Bambora. I tillegg har de gjort flere oppkjøp i senere tid. I 2015 sikret de seg også den norske startup'en dSafe.
Mens for eksempel Klarna tilbyr en betalingsløsning, tilbyr Bambora Klarnas og hundrevis av andre betalingsløsninger både til netthandlere og drivere av fysiske butikker.
Milliardomsetning
Tjärnberg har tidligere uttalt at det er nettopp dette mangfoldet som gjør dem litt annerledes og unike.
- I fjor vokste vi organiske med rundt 20 prosent, og omsetningen havnet på to milliarder svenske kroner. I år kommer omsetningen til å øke enda mer, trolig med rundt 30 prosent. Og vi har væt lønnsomme fra første dag, sier Tjärnberg til det svenske nyhetsnettstedet Breakit.
Nylig kjøpte Tjärnberg & Co opp det sveitsiske betalingsselskapet Innocard. I et stort investeringsjafs sikret Bambora seg rundt 4500 nye butikker.
Bambora:
- Etablert av Johan Tjärnberg i 2015
- Omsetter for rundt to milliarder svenske kroner
- Håndterer i dag transaksjoner til en verdi av rundt 45 milliarder euro
- Opererer i 65 forskjellige markeder
- 700 ansatte på 14 forskjellige kontorer rundt omkring i verden
- Hovedkontoret ligger i Stockholm
(Foto: Bambora)