Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Barnefamilier og trendsettere velger netthandel

Kjenner du dine kunder godt nok?
Mattias Johansson fra Stadium
Foto: Stadium
Netthandel

Shopaholikeren handler mest i butikkene, mens de noe mer rasjonelle innkjøperne bruker nettbutikkene.

ANNONSE

Nettbutikkene blir stadig flinkere til å bruke "big data", og endringene på landingssidene blir stadig bedre tilpasset den primære målgruppen for nettbutikken. Når først kundene er kommet til landingssiden, må de hjelpes videre på kundereisen. Ifølge dansk-handelsanalyse i 2013 svarer kun 22 % at deres siste netthandelskjøp var impulskjøp, men at dette er i sterk vekst.

E-handelsrapporten fra Bring rapporterer at  55 % av de norske kundene forventer at fysiske butikker gir en anledning til å handle på nettet. Kun 30 % av befolkningen handler klær og sko på nettet. E-handelsrapporten fra Bring rapporterte også at de yngre er mest aktive.  Klær er en spennede bransje for e-tail, r-tail og flerkanal. TNS Gallup gjennomfører 2 ganger i året undersøkelsen Forbruker & Media, hvor de kartlegger befolkningen over 18 år sine handlevaner. Ser vi på husstandens utlegg på klær målt mot hyppighet for netthandel får vi:


Klær på nett

Klær på nett

Tallene viser tydelig at storinnkjøperne av klær er aktive netthandlere, men det er fortsatt et stort potensial fra de som ikke handler varer på nettet.

Tabellen under viser også at mange av netthandlerne kjøper lite klær, slik at potensialet for vekst er stort.


Klær på nett

Klær på nett

Alle snakker om å være mer målrettet og relevant. Da må man kjenne sin målgruppe. TNS Gallup/Kompass deler inn befolkningen i ulike segment.  Kompass viser at de moderne og trendsetterne er viktige målgrupper. Navnene på segmentene kan selvsagt diskuteres. Postreklame Segmenter viser tydelig at det er barnefamilier og de som er i etableringsfasen som handler mest – ikke uventet spør du meg. Muligheten for nisjebutikker er spesielt interessante på nettet, da man slipper tunge husleiekostnader i byens dyreste strøk. Prøverom er gratis hjemme hos den handlende og man trenger ikke å ha ansatte tilstede under hele åpningstiden sittende å vente på kundene.


Klær på nett

Klær på nett

Ifølge E-handelsrapporten fra Bring er det på klær og sko kun  1 av 10 som får leveransen via postkassen.  Vi vet at kundene ønsker valgmuligheter. Mange av disse sendingene  har lav produksjonsverdi og kan pakkes slik at de lett går ned  i en postkasse.

Spesielt på klær og fashion vet vi at enkle og gode returmuligheter øker salget.  Flere nettaktører har fortalt meg at de mest lojale kundene ofte  er de som har høyest returprosent.  Dette er et stort tankekors!  Kanskje man ikke skal «hoppe i taket av sinne» når klær som lukter litt sigarett eller er brukt i helgen returneres -såfremt dette er unntaket. Husker fra storhetstiden til fotofremkalling hvor noen Japanske bedriftsledere ikke forstod at nordiske bedrifter kunne sende ut fakturaen sammen med fremkalte bilder. Dette ville ikke fungert i Japan, men erfaringene viste at ingen nordmenn ville gjøre seg til tyv for noen hundrelappers skyld.

E-handelsrapporten fra Bring  viser at årsaken til retur fra norske kunder er; 42 %  pga feil størrelse,29 % pga skader og mangler, 13 % pga feil vare. En god anbefaling jeg hørte var at store merkelapper medfører at mange ikke tør å klippe av disse og dermed kun prøver klærne hjemme i stuen - hvor det i hvert fall er “gratis” husleie for nettbutikken.

Dine kunder vil rett å slett elske deg om du velger gode, fleksible og enkle returstrategier som er tilpasset behovene til din målgruppe.

Godt salg!

 

Del artikkel: