Selskapet, som ble grunnlagt i 2014, jobber med å skape en plattform som ved hjelp av blant annet beacons (nettvarder) og WIFI, skal kunne identifisere brukere på tvers av fysisk og digital lokasjon. Det betyr at annonsører kan identifisere en bruker i en bestemt butikk i den fysiske verden og målrette annonser mot vedkommende når han eller hun er på nett. Prosessen kan også gjøres i omvendt rekkefølge.
Det er Shifter, den uavhengige nettavisen som i all hovedsak skriver om teknologibedrifter i den nye økonomien, som skriver dette.
Vi har tidligere blant annet skrevet om hvordan Netcom, som nå har skiftet navn til Telia, har testet bruk av beacons i butikk.
Netcom-kunder med lite strøm på telefonen, som passerte en butikk, kunne ved bruk av beacons bli invitert inn for å få ladet telefonen sin.
Kraftig vekst på kort tid
I en pressemelding forteller selskapet at de nå har hentet inn fem millioner amerikanske dollar i første finansieringsrunde (Series A). Selskapet vil ikke røpe hva det er verdsatt til, men etter det Shifter erfarer vil en serie-runde vanligvis dreie seg om 20 prosent av selskapet.
Verdien er trolig dermed satt til omlag 25 millioner dollar - eller drøyt 200 millioner norske kroner.
For et drøyt år siden var de to ansatte med kontor i Oslo. Nå er de 15 ansatte med kontorer også i London, San Francisco og New York. Selskapet har vunnet flere start up-priser, og har mottatt støtte fra Innovasjon Norge.
Investornavn som Arne Blystad, Haavard Nord, Eirik Chambe-Eng, samt Nordic Bet-gründer Harald Aksnes spiller alle på lag med Unacast.