Netthandel har i stor grad visket ut de geografiske avstandene til nettbutikkene, men det betyr ikke at de psykologiske avstandene forsvinner. Det fremkommer i en artikkel på Forskning.no. Utenlandske nettbutikker som klarer å øke tilliten til utenlandske kunder, har mye å vinne.
Det foreligger mye informasjon om hva som får forbrukerne til å handle innenlands, men hittil har det vært forsket lite på hvorfor vi handler fra noen utenlandske nettbutikker, og ikke fra andre.
Bedriftsøkonomen Aswo Safari har studert hvordan forbrukere håndterer egen usikkerhet når de handler fra utenlandske nettbutikker. Safari fant at den psykologiske avstanden til en australsk nettbutikk er mindre enn til en russisk nettbutikk. Avstanden kommer av både manglende kunnskap og følelser, mener bedriftsøkonomen.
- Kjente varemerker gjør at forbrukere får redusert den psykologiske avstanden til nettbutikker i andre land på andre kontinenter, men det spiller ingen rolle hvis nettbutikken ikke virker trygg, sier Safari som er doktorand ved bedriftsøkonomisk institutt ved Uppsala universitet.
Internasjonale nettbutikker opererer ofte under andre lover og regler enn det forbrukerne er vant med. Hvordan forbrukeren oppfatter nettbutikkens opprinnelsesland og deres kultur, politiske system, normer og verdier har stor betydning for hvorvidt forbrukerens tør å inngå en handel med nettbutikken.
– Foretakene kan ikke gjøre noe med de mulige kundenes oppfatning av landet der de holder til. Derfor bør de fokusere på å redusere kundenes usikkerhet til bedriften.
Det kan de gjøre ved å tilby godt gjennomtenkte nettsider som gjør kjøpet enklere, konkluderer Safari.
Det er flere grep nettbutikkene kan gjøre:
- Tilby velkjente betalingsløsninger som kredittkort, Visa eller Pay Pal.
- Tlby kunden nettsider på sitt eget språk. Men det hjelper ikke hvis nettsiden er på lokalt språk hvis innholdet er skrevet med et slurvete språk. Da øker usikkerheten hos potensielle kunder.
- Oppgi tydelig telefonnumre kunden kan ringe til, og hvor kunden blir svart på et språk han forstår.
Han tror ikke hans forksningsfunn nødvendigvis kan overføres til nordiske nettbutikker som ønsker å selge til sine naboland.
- Nordiske forhandlere har allerede en høy grad av tillit i andre land, og vi i Norden handler mye fra hverandre, avslutter Safari.