ANNONSE

Belønner deg med en billigere handlekurv dersom du gjør en innsats

Belønner deg med en billigere handlekurv dersom du gjør en innsats
Den nyåpnede Coop Obs-butikken på Haugenstua i Oslo er en av butikkene som premierer kundene med billigere varer dersom de tar med seg en scanner rundt i butikken og betaler i en ubetjent kasse.
Bilde: Coop
Bjørn Skomakerstuen

Utstyr deg med en scanner, fyll kurven og sett kurs for en ubetjent kasse. Det blir fort billigere. Urettferdig, mener politiker, mens Forbrukerrådet sier det er helt lovlig.

ANNONSE

Ubetjente kasser er et velkjent syn i flere butikker.

Men Coop Obs-butikkene tar i bruk de ubetjente kassene sammen med scannere på en måte som er fordelaktig for Coop-medlemmene som velger å ta med seg en scanner rundt i butikken og gjøre opp for seg i de ubetjente kassene.

En åttepakning youghurt koster 29,90 kroner for de som gjør det på denne måten - 41,20 kroner for de som handler på den konvensjonelle måten.

Med andre ord en prisforskjell på 11,30 kroner.

«Selvscan-rabatt»

Per nå er det bare tre varer det er «selvscan-rabatt» på, sier regiondirektør for kjededrift i Coop på Øst- og Vestlandet, Dag Ove Aksland, til NRK.

Han sier at dette tilbudet er et tiltakt for å kutte køer - særlig i helger - da rundt halvparten av Coop-kundene handler.

- En Obs-butikk har vanligvis 17 000 kunder innom i løpet av en uke. Over halvparten av disse handler fredager og lørdager. Det betyr kø. Derfor ønsker vi å belønne kundene som bruker skanner, sier regiondirektøren.

Han poengterer at dette ikke vil få konsekvenser for de ansatte. De skal det ikke bli færre av, bedyrer han.

- Diskriminerende

Geir Pollestad (Sp), leder av næringskomiteen på Stortinget, mener ordningen er urettferdig og at den diskriminerer kunder som trøbler med ny teknologi.

- Spennende for mange, men fryktelig skummelt for mange andre, sier han. Han sier han ikke er motstander av ordningen, men rabattene som de vanlige kundene ikke får.

Urettferdig, sier Pollestad men på ingen som helst måte ulovlig fastslår Forbrukerrådet.

Ifølge dem er ordningen både lovlig og uproblematisk.

- Vi ønsker at alle skal få best mulig pris. Men det er lovlig å prise en vare ulikt etter hva slags teknologi som brukes for å selge den, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver for kommunikasjon og digital utvikling hos Forbrukerrådet.

 

Del artikkel: