- Vi sliter med å finne en hardware startup som har gjort det bedre enn oss i det første driftsåret, sier ReMarkable-gründer Magnus Haug Wanberg til Finansavisen.
Magnus Haug Wanberg. Foto:Â Remarkable
NÃ¥dde nesten 200 millioner kroner
I sitt første driftsår solgte selskapet som holder til på Bislett i Oslo solgte i fjor 45 000 enheter til en verdi av 184 millioner kroner og endte opp med et ikke tallfestet overskudd.
Remarkable begynner å bli en arbeidsgiver av en viss størrelse. Rundt 40 personer er i dag tilknyttet selskapet, mens rundt ytterligere 100 personer jobber med produksjon, distribusjon og rådgivning i Asia.
Digitalt papir
Produktet som selges er en digital notatblokk, som Wangberg omtaler som skapt for «the paper people» - mennesker som gjerne har penn og papir for hånden for å ha noe å feste ideer og skisser til.
Nettbrettet føles som papir når man skriver på det.
Brettet kommer med en penn og en matt skjerm, og salgsargumentet er at brettet brukes som et alternativ til papir - men med digitale krefter.
Brettet har ingen nettleser, men tilbyr back up til apper på mobil og PC gjennom en sky-løsning og WiFi-tilkobling.