Vi har bedt jurymedlemmene i Netthandelsprisene som deles ut på konferansen Load i september, om å komme med tre konkrete råd hver i en artikkelserie som gir tips til norske netthandelsaktører om hva de bør fokusere på.
Første ekspert i rekken er Bente Sollid Storehaug fra Wizaly Nordic.
Bente Sollid Storehaug
Bente Sollid Storehaug er partner og CEO i Wizaly Nordic. Hun jobber med virksomheter som benytter datadrevet attribusjon til å optimalisere sine medieinvesteringer. Hvilke medier og kampanjer bidrar til økt omsetning, tilførsel av nye kunder, pleier eksisterende kunder best og hvilke medieinvesteringer leverer best på virksomhetenes KPI.er? Bente er også styreleder for Boostcom Gruppen og Hitch samt styremedlem i konsernene Hafslund, Europris, Eika Gruppen og Polaris Media.
Hun mener retail står foran like store endringer som andre bransjer. Det gjelder ikke bare fysiske kjeder, men også netthandelsaktørene. Retail ligger bak mediebransjen i sin digitale transformasjon, og det er utvilsomt mye å lære fra aktører som allerede er forstyrret av disrupsjon fra nye sterke digitale selskaper.
1) Forstå endret kundeatferd
Det er viktig å forstå omfanget av endringene som nå kommer med full styrke. Kort oppsummert er dette ny og endret kundeadferd, nye aktører vil endre retail som bransje. De nye aktørene skaper nye forretningsmodeller, mens verdikjeder kappes og nye digitale økosystemer oppstår, data og innsikt vil avgjøre hvilken konkurransekraft du har og sterke omni-kanaler vinner kampen om kundene. Orienter deg godt slik at du faktisk skjønner hvem som er dine konkurrenter. Retail vil også møte enda sterkere konkurranse fra agregerte markedsplasser, ofte formet av de store teknologigigantene.
2) Ikke la status quo få fotfeste
I de endringene jeg beskriver i punkt 1, vil kundeopplevelse være en sterk differensiator. Kundene blir mer og mer kravstore. Digitale forbrukere etablerer raskt tillit til nye aktører, særlig de som løfter frem nye, forenklede og innovative konsepter. Digitaliseringen av retail innebærer at kortene deles ut på nytt. Vis innovasjonskraft, dyrk frem en kultur der status quo mentaliteten ikke får fotfeste.
3) Bruk datainnsikt godt
Innsikt og data blir avgjørende for din konkurransekraft. Klarer du å bruke kunde- og transaksjonsdata til å utvikle nye konsepter og tjenester? Hvor god innsikt bygger du din digitale markedsføring på? Hvilke medieinvesteringer bringer deg omsetning, konverteringer, nye kunder og økt avkastning? Den digitale kundereisen er kompleks og sømløs. Velg de beste teknologiene. Gode strategier er ikke nok. Tiden vi lever i krever operasjonell kraft. Vinnerne blir de som iverksetter planer, og tar ideer ut i handling. God anvendelse av data og analytisk innsikt skaper sterke digitale vinnere.