– Vi vil be bankene og kortselskapene om å informere bedre om chargeback (tilbakeføring av beløp) og gjøre det lettere å sende en klage, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet i en pressemelding.
Sparebanken Vest best i test
Forbrukerrådet gjorde i august en stikkprøveundersøkelse blant åtte store norske banker for å finne ut hvilken informasjon de har på sine nettsider vedrørende forbrukernes mulighet til å fremme tilbakebetalingskrav mot kredittyter/ bank dersom de har handlet på kreditt og selger ikke ivaretar sine forpliktelser.
I undersøkelsen som er utført hos åtte store banker som opererer i Norge, er det kun Sparebanken Vest som gir god informasjon på åpne hjemmesider om muligheten til å fremme krav mot banken, dersom du har handlet på kreditt og selger ikke ivaretar sine forpliktelser.
Også dersom du har betalt med et kredittkort i en nettbutikk som går konkurs, kan du fremme krav til banken/kortutsteder.
En annen undersøkelse Forbrukerrådet gjennomførte rett før sommeren, viser at 84 prosent ikke fremmet krav overfor bank/kortselskap etter problemer med netthandel.
Sparer milliarder
– Bankene slipper dermed unna krav på omtrent 3 mrd. kroner årlig, fordi forbrukeren ikke kjenner rettighetene sine godt nok, sier direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa.
– Dette viser at det er et stort underforbruk av rettigheter ved bruk av betalingskort. Netthandelen øker og vi bruker kort som aldri før. Bare i første kvartal steg netthandelen med 20 prosent. Likevel er det få forbrukere som kjenner de gunstige reklamasjonsrettighetene de har når de bruker et kredittkort.