Interiørbutikken Infurn.com som nå er lagt ned, har fått kunder over hele Europa på nakken etter forsinket eller uteblitt levering eller manglende tilbakebetaling når forbrukeren hever kjøpet eller benytter angreretten. Nettbutikken har denne uken fått mye oppmerksomhet i Sverige, som visstnok er hardest rammet. Der har Magnus Adell fra Konsument Europa (det svenske navnet på Forbruker Europa. Red.adm.) denne uken gått ut og sagt Betala aldrig, aldrig med banköverföring.
Også i Norge har nettbutikken fått mye negativ oppmerksomhet. Organisasjonen Forbruker Europa ber nå nordmenn være nøye med valg av betalingsmiddel når de handler på nett.
- Dersom du har betalt med kort, kan du ha krav på refusjon fra kredittyter eller kortselskapet. Hvis du har betalt med kredittkort, gjør finansavtaleloven § 54b det mulig å fremme samme krav mot kredittyter som du har mot Infurn. Bankklagenemnda har slått fast at kunden har rett til å få utbetalt hele kjøpesummen etter konkurser der betalte varer aldri ble levert, såfremt kunden har betalt med kredittkort. Du kan kontakte banken for nærmere instruksjoner om fremgangsmåte. Husk at du må klage til selskapet og kredittyter innen visse frister.
Dersom kunden har betalt med VISA, og pengene er blitt trukket direkte fra konto ved betalingen (debetkort), kan kunden likevel ha muligheter til å få pengene tilbake.
- VISA Norge har regler som garanterer kunden tilbakeførselsrett nÃ¥r nettbutikken gÃ¥r konkurs, slik at du fÃ¥r pengene tilbake, uavhengig av hva slags VISA-kort du har betalt med, sÃ¥ lenge betalingen er utført som en VISA-transaksjon. Du kan kontakte banken for nærmere informasjon om fremgangsmÃ¥te for Ã¥ søke refusjon.Â
Hvorvidt Infurn.com faktisk bevisst har bedrevet svindel eller har kommet i pengeproblemer, og dermed ikke har vært i stand til å håndtere sine kunder på en god måte, er uvisst, men det er på det rene at problemene med Infurn.com har vært et tema i norske medier i flere år.
Les også Klagestorm mot nettpirater.