For noen uker tilbake meddelte Bergans i en pressemelding at ny nettside har firedoblet omsetningen deres. Nettsiden hadde på tidspunktet vært oppe og gått i omlag to måneder.
Siden ble levert av IT-selskapet Consid, som fikk i oppdrag å øke Bergans digitale tilstedeværelse. Selskapet opplyste i pressemeldingen at omsetningen hadde økt med hele 421 prosent og konverteringene med 300 prosent i august i forbindelse med lanseringen av deres nye nettside sammenlignet med samme perioden i fjor.
Gammel vs ny nettside
Her kan du se nettsiden før og etter selskapets store økning i omsetning og konverteringer. De øverste bildene er slik siden så ut i juni i år, mens de nederste bildene er slik siden ser ut per dags dato.
Bergans tidligere landingsside i juni. Foto: Skjermdump Archive.org.
Bergans tidligere meny i juni. Foto: Skjermdump: Archive.org.
Bergans nåværende landingsside i oktober. Foto: Skjermdump: Bergans.
Bergans nåværende meny i oktober. Foto: Skjermdump: Bergans.
Flere grunner til økningen
Chief Digital Officer (CDO) i Bergans Christoffer Häggström, opplyser i en mail at det er flere ting som har ført til den betydelige økningen i ordrevolumet sammenlignet med fjoråret:
Mer datadrevet og fremtidsrettet
- Vi jobber mer datadrevet og tilnærmer oss markedet på en mer fremtidsrettet måte. Etter noen måneder med ”datafangst” leveres det nå gode resultater.
Kampanjemetodikk og online sortimentshåndtering
- I løpet av 2018 har vårt e-handelsteam i Norge blitt adskillig vassere på kampanjemetodikk og online sortimentshåndtering- og eksponering.
Mobiltilpasning har økt konverteringsgraden
- Oppgraderingen som Consid og CIBER Experis Norge har gjort på bergans.com gav oss et umiddelbart løft på konverteringsgraden. Spesielt på mobil har dette vært viktig da over halvparten av våre besøkende kommer fra mobile enheter.
Tillitsbasert lederskap
- Vår administrerende direktør Jan Tore Jensen lar oss prøve og feile samtidig som han stoler på at vårt e-handelsteam og vår merkevareavdeling gjør de rette grepene underveis. Denne type tillitsbasert lederskap gjør at vi raskt kan gjøre endringer så vi treffer bedre på de initiativene vårt e-handelsteam gjør.
Tettere samarbeid med merkevareavdeling
- Ett tettere samarbeid med merkevareavdelingen har gitt forsterkning i ”upper funnel” som igjen påvirker salget i positiv retning.