Fritidsklær- og turutstyrsprodusenten i Buskerud innskrenker sin globale tilstedeværelse for å ha fullt fokus på et knippe utvalgte markeder.
Det innebærer at Bergans skalerer ned bedriften og legger ned salgsorganisasjonen i USA, England og Frankrike. I tillegg flyttes lageret fra Hokksund til den tyske storbyen Hamburg.
Administrasjon, produktutvikling, markedsføring og salg for Norden vil fortsatt skje fra hovedkontoret på Loesmoen i Hokksund.
En sterk dollar er årsaken til nedtrappingen.
Rødt på bunn
Bergans, som importerer det meste av produktene fra Asia, har opplevd negative resultater som følge av dollarens posisjon.
I fjor endte resultatet før skatt med 17,3 millioner i minus, samtidig som omsetningen økte med drøyt fem prosent.
LES OGSÅ: Norsk turtøyprodusent har bitt seg fast i fjellsiden i Chamonix
Administrerende direktør i Bergans, Leif Holst-Liæker, er klar for å satse i USA igjen dersom forholdene ligger til rette for det. Han mener potensialet er stort, men at de ikke helt har tatt inn over seg forskjellene i Norge og resten av verden.
- Vi må ut og lære – og forstå, sier han til Drammens Tidende.
Bergans har som mål å runde én milliard kroner i omsetning i 2020.