4. desember er det et år siden Cutters så dagens lys.
Så langt har siviløkonomene Andreas Kamøy (t.v.) og Kristian Hauge Solheim fått stablet syv frisørsalonger på beina. Det er kun drop in som gjelder for konseptet, hvor man på nettsiden kan følge med på estimert ventetid i sanntid. Én fast pris på hårklipp, uavhengig av kjønn og type klipp, som utføres på 15 minutter. Vask, farging eller bleking gjør de ikke.
- Det skal være enkelt, kjapt og billig, sier Solheim da Netthandel.no møter ham og medgründeren ved pop up-salongen deres på Oslo City.
Utenfor sitter kundene og venter på tur på noen enkle, putebelagte benker - på innsiden i den lille boksen klippes det til den store gullmedaljen.
LES OGSÅ: Zoopit soper inn åtte millioner nye emisjons-kroner fra storinvestorer
Japan-konsept vekket til live i Roma
Konseptet, som Kamøy så i Japan da han studerte der, ble med ham videre da han fikk en FN-jobb i Roma. Der traff han på Solheim som også var i samme FN-ærend innen mat og jordbruk.
Kamøy luftet etterhvert frisørideen, som Solheim umiddelbart tente på.
Med 95 000 kroner i etablererstøtte fra Innovasjon Norge, og 75 000 kroner hver fra gründerne bak Adams Matkasse – Lasse Carlsen Smedsvig og Harald Aalvik, satte de i gang. Kamøy og Solheim har også flere investorer med på laget, blant annet Karl-Axel Bauer i Bauer Group.
- Andreas bygde en boks og reiste rundt på skoler for å finne ut om dette fungerte, eller om det bare var idiotisk, sier Solheim og nikker mot makkeren på andre siden av cafébordet.
Det var ifølge de to Cutters-gründerne dette pengene fra Innovasjon Norge ble brukt til.
Kritiske røster
Flere kritiske røster har gått hardt ut mot Cutters-duoen.
I et intervju med Dagens Næringsliv i februar snakker administrerende direktør Øistein Bjørndal i Adam og Eva frisør om dumpingpriser, konkurransevridning og sammenligner nykommerne med fastfood.
- Hva tenker dere om kritikken fra Adam og Eva?
- Det er nesten å regne som en motivasjonsfaktor. Om vi ikke hadde gjort noe riktig, så hadde de vel ikke brydd seg, sier Solheim.
- Dere kjører en relativt lav fastpris. Får frisørene den lønnen de har krav på, eller har Bjørndal rett i sin uttalelse om dumping?
- Våre frisører har alle en minstelønn som ligger over tariff. I tillegg til det får de provisjon, sier Solheim, for Kamøy skyter inn følgende:
- Vi jobber mot det beste for kundene og det beste for frisørene. Vi må ha fornøyde ansatte for å få kunder.
- Bjørndal er nevnt. Hvem er de andre kritikerne?
- Bransjen generelt, humrer Solheim.
Fornøyd kunde
Heidi Leona Norum debuterer som Cutters-kunde. Hun ble anbefalt av samboeren sin om å ta turen dit for å sveise seg.
- Jeg skal i et middagsselskap i kveld, og fant ut at jeg kunne benytte anledningen til å ordne på sveisen. Det var fullt hos frisørene jeg var innom. Så da jeg passerte her svingte jeg like godt innom, sier Norum, mens frisør Susanne Amalie Nilsen utøver sitt håndverk.
Det var samboeren hennes som tipset om stedet.
- Kjapt, enkelt og billig, er hennes konklusjon etter 15 minutter i frisørstolen.
Heid Leona Norum får seg en runde med saksen av Susanne Amalie Nilsen.
Positive ringvirkninger
Kamøy og Solheim mener at deres tilstedeværelse på Oslo City kan ha positive ringvirkninger for de andre frisørene som holder hus på kjøpesenteret.
- Vi selger ingen shampoer eller hårprodukter. Vi utfører heller ikke hårvask, farging og bleking. Så da kan de gå fra oss og kjøpe med seg shampo eller en boks med voks fra en av frisørene som driver med fullsortiment, sier Solheim.
(Foto: Bjørn Skomakerstuen)