- Vi liker å lese hva andre syns om produktene vi vurderer å kjøpe, og undersøkelser viser at syv av ti stoler på produkttester foretatt av andre på nett. For å få enda mer trøkk rundt dette kjører vi derfor et prosjekt kalt «Tester», skriver kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp til Dinside.
Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet mener omtalene er reklame, uavhengig av ordlyden i omtalene, og at de derfor må merkes. Markedsføringsloven forbyr nemlig skjult reklame.
- All reklame som ikke framstår som reklame er problematisk, sier Skjelbostad.
Elkjøp lover nå se på om de bør merke produktanmeldelsene bedre.
- Vi lytter selvsagt til Forbrukerombudets kommentar knyttet til «Tester»-prosjektet vårt, og vil fremover se på hvordan vi kan merke disse anmeldelsene bedre, slik at det fremgår at forfatterne mottar produktet som takk for innsatsen, avslutter Schmidt.
(Foto: Joakim Mangen / Elkjøp Nordic)