Da Håkon Lilland startet Bikeshop.no på gutterommet i 2006 var målet klart - å bli Norges beste sykkelbutikk. Bikeshop.no innså tidlig at dette ville kreve gode systemer i bunn og investerte allerede i 2007 i forretningssystemet Multicase. I 2015 passerer omsetningen 100 millioner, og forholdene ligger til rette for ytterligere vekst i tiden fremover.
Lidenskap for sykkel er noe Håkon Lilland alltid har hatt. Som tidligere junior landslagssyklist var han imidlertid ofte frustrert over det mangelfulle utvalget i norske sykkelbutikker. Vareutvalget var beskjedent, prisene høye og kunnskapen så som så.
I 2006 bestemte han seg for å gjøre noe med dette og Bikeshop.no så dagens lys. For å finansiere oppstarten solgte Håkon sine to konkurransesykler, kjøpte en nettbutikkløsning til noen tusenlapper og begynte å snekre lagerreoler på gutterommet hjemme hos faren. Det gikk to måneder før første ordre tikket inn.
Mitt første salg var en Tacx Sirius rulle. Jeg var helt i ekstase.
Tidlig investering for fremtiden
Etter noen måneder var lagerplassen på gutterommet og garasjen brukt opp. Et lokale på 130 kvm på Bekkajordet i Horten ble leid. Her ble det også etablert en liten, fysisk butikk. I 2007 hadde foretaket vokst så mye at de igjen måtte flytte, denne gangen til nabolokalet. Her fikk de etterlengtet lagerplass og en større fysisk butikk. Samtidig ble nettsatsningen større og viktigere.
- Økt etterspørsel gjorde at behovet for gode lager- og logistikksystemer begynte å melde seg, forteller ansvarlig for markedsføring i Bikeshop.no, Raymond Poosz. - Vi ønsket dessuten å satse hardt på nettbutikken, og trengte i tillegg en god og fleksibel plattform for dette. Vi vurderte mange ulike systemer, men valget falt til slutt på Multicase.
Multicase er et forretningssystem spesialutviklet for handelsbedrifter. Styrken ligger i allokering – å vite hvilken kunde som skal ha hvilken vare til hvilken tid. I Multicase er prosessene automatisert og det sparer dermed Bikeshop.no for mye tid og penger. Dette har vært en kritisk suksessfaktor sier Poosz. I tillegg leverer Multicase en nettbutikkløsning som er sømløst knyttet til forretningssystemet. All informasjon om produkter og kunder vedlikeholder vi på ett sted, og eliminerer dermed mye dobbeltarbeid.
- Det var en stor investering for oss på det tidspunktet, erindrer Poosz.  - Vi var fremdeles i etableringsfasen, men innså at dersom vi skulle ha mulighet til å vokse og nå de ambisiøse målene vi hadde satt oss, så var dette en riktig prioritering. Vi ønsket å legge forholdene til rette for et voksende varesortiment og en økende kundemasse før kaoset på bakrommet ble for stort.
Eventyrlig vekst
Håkon Lilland hadde allerede fra starten en ambisjon om å bli Norges beste sykkelbutikk. Enkelte vil kanskje hevde de allerede har nådd målet, men Raymond Poosz mener de fremdeles har forbedringspotensial.
- Jeg tror Bikeshop.no har vokst så fort fordi vi traff et skrikende behov i markedet. Sykkelsporten er fortsatt i vekst her til lands og stadig flere kaster seg på bølgen. Har man først blitt sykkelentusiast så går det ikke lange tiden før de tradisjonelle sportsbutikkene ikke strekker til.
Bikeshop.no har som mål å ha det beste utvalget til lavest priser, og kunne levere raskt til sine kunder.
- Vi vet vi er gode på vareutvalg. Der hvor de fleste andre butikker kanskje tar inn et lite utvalg av en leverandørs sortiment, så tar vi inn alle varelinjene. Vi har dessuten muligheten til å lagerføre det meste, og det vet kundene å sette pris på. Vi jobber hele tiden med å kunne levere varer enda raskere.
I kjølvannet av sykkelinteressen, så er også triatlon i ferd med å bli mer og mer utbredt. Bikeshop.no var tidlig ute med et bredt sortiment også her. Dette området tror Poosz vil fortsette å vokse i tiden fremover.
Omsetningen hos Bikeshop.no har vokst fra år til år og i 2015 passerer Bikeshop.no 100 millioner. I oktober 2014 flyttet de inn i egne lokaler på Skoppum i Horten.