Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Bilpleiekongen.no flytter inn på 2000 nye kvm - men uten "Kongen"

Bilpleiekongen.no flytter inn på 2000 nye kvm - men uten "Kongen"
Bjørn-Aage Bredal abdiserer som Bilpleiekonge etter å ha bygd opp Nordens største i sitt slag.
therese.karlsrud.haugen

Grunnlegger Bjørn-Aage Bredal gir seg på topp.

ANNONSE

Det tok Bjørn-Aage Bredal mindre enn 2 år å bli størst i Norge. Nå, nesten 4 år senere, hvor Bilpleiekongen.no omsetter for 70 millioner og er størst i Norden, gir han seg.

Les også: Bilpleiekongen økte omsetningen med 40 prosent - nå står ny ledelse på plass

Bredal er mannen bak det som har blitt Norges største formidler innen online opplæring av bilpleie.

Det hele startet på 20 kvadratmeter i kjelleren hjemme i Mellomhagen i Larvik, hvor Bredal startet et lite nettselskap som skulle utfordre og endre hele bransjen. Ubeskjedent kalte han seg Bilpleiekongen, selv om kunnskapen om bilpleie var langt fra noe å slå seg på brystet og kalle seg Konge for.

- Jeg hadde vel på den tiden et normalt forhold til bilpleie, og så nok mest på det som et nødvendig onde. Og det var egentlig ved å søke på nett etter hvordan jeg skulle gjøre dette, hvor idèen kom. Dette må det da være flere enn meg som sliter med, sier Bjørn-Aage Bredal, daglig leder og gründer av Bilpleiekongen, i en pressemelding. 

Nå meddeler selskapet at de snart flytter inn i et kjempelager på 2000 kvadratmeter, men det uten "Kongen"..

Over 500 gratis filmer på Youtube

Den store suksessen har i stor grad kommet av det Bredal har bygd opp hele sin virksomhet på - å å lære norske forbrukere hvordan man skal ta bedre vare på bilen via Youtube. 

- Målet har hele tiden vært å flytte dette med bilpleie, bilvask eller hva du vil kalle det fra et nødvendig onde, til noe lystbetont. Når jeg søkte på nett fant jeg mange “oppskrifter” som kunne skremme deg bort fra å i det hele tatt prøve. Når jeg stilte spørsmål på nett, fikk jeg mange svar, men hvorfor måtte jeg bruke 25-30 timer bare for å vaske bilen? Det må da være bedre å gjøre litt enn å ikke gjøre noe?

I dag ligger det hele 500 filmer, gratis tilgjengelig på Youtube, der Bredal gir alt fra enkle tips på et par minutter til grundig veiledning rundt ripefjerning, polering, vask og motorvask. 

Fra ensom Konge til kjendis 

I starten stod Bredal for alt selv. Alt fra å bygge nettside, markedsføre i digitale medier og være både foran og bak kamera. I dag er det 20 ansatte. 

Bredal startet 1. Juli 2013, og endte med et lite underskudd det første året. Han begynte deretter å jobbe ennå hardere. 

De neste årene ble veksten så stor, at han slet med å henge med. Bilpleiekongen tok plass i media og flere store medier startet å referere til hans enkle, lett forklarende filmer og artikler. 

Bredal etablerte raskt tett samarbeid med NAF, Autofil, Dinside og var alltid å se på arrangementer som Gatebil og Oslo Motorshow. Alt handlet om være synlig og spre budskapet.

- Jeg kan ikke gå på et arrangement om eller med biler uten at jeg blir gjenkjent. På slike arrangement så må jeg jo innrømme at jeg koser meg. Jeg synes det er hyggelig når det kommer folk bort for å snakke bilpleie med meg, eller bare for å ta et bilde til Instagram kontoen deres. Jeg har jo stukket hodet frem, så må jo tåle denne siden også.

Fikk Gaselle Prisen 2018

Bilpleiekongen ble raskt Norges største innen sitt fag, og er i dag den største nettbutikken i Norden innen Bilpleie. Bilpleiekongen fikk dermed Gaselle Prisen 2018. 

Gasellene beskrives som Norges raskest voksende og mest vellykkede bedrifter. En gaselle må ha minst doblet omsetningen på fire år, og tjene penger.

- Dette er en pris jeg er veldig stolt av. Gaselleprisen setter strenge krav til lønnsomhet, sunn drift og tydelige mål. Det er som å komme på pallen i OL, etter et langt løp.

Planlegger ny virksomhet

Nå velger Bredal altså å abdisere, men skal stå i stillingen ut oppsigelsestiden. 

- Jeg trekker meg som konge rett og slett fordi jeg ikke er helt enig med styret om hvilken retning vi skal. Jeg ønsker å gjøre det enkelt for deg og meg, og jeg vil at kunnskapen skal deles gratis - slik at du selv velger hvor du vil handle. Jeg har tro på ærlig, redelig informasjon.  

Bredal skal imidlertid ha mer å by på, og opplyser at han har planer om å starte konkurrerende virksomhet. Hva det innebærer vil han ikke røpe foreløpig. 

- Jeg tror tiden er moden for at jeg rendyrker det jeg virkelig hadde tro på i starten. Også vil jeg dundre frem i hele Europa, sier Bredal.

Del artikkel: