ANNONSE

Bilpleiekongen økte omsetningen med 40 prosent - nå står ny ledelse på plass

Bilpleiekongen økte omsetningen med 40 prosent - nå står ny ledelse på plass
Bilpleiekongen.no står nå klare med ny eier og ledelse etter at "Kongen" gikk av tidligere i år.
therese.karlsrud.haugen

Gründer Bjørn-Aage Bredal er på sin side i gang med ny virksomhet.

ANNONSE

Årsregnskapet for 2018 viser at Bilpleiekongen økte omsetningen med 40 prosent fra 40 millioner kroner i 2017 til 56 millioner kroner 2018. Den sterke veksten resulterte dog i et driftsunderskudd på 2,8 millioner kroner i 2018.

- 2018 var et utfordrende år for Bilpleiekongen med mye endringer. Selskapet har investert tungt i nytt lager og insourcet utvikling av lager- og logistikk-systemer. I tillegg har vi profesjonalisert innkjøpsfunksjonen og høsten 2018 fikk vi på plass økonomisjef som har fått mer kontroll på innkjøp og kostnader, sier daglig leder Joakim Bjugn, i en mail.

Kongen gikk av

I februar ble det kjent at gründer og "konge" bak netthandelen, Bjørn-Aage Bredal, skulle gå av som daglig leder.

- Jeg trekker meg som konge rett og slett fordi jeg ikke er helt enig med styret om hvilken retning vi skal. Jeg ønsker å gjøre det enkelt for deg og meg, og jeg vil at kunnskapen skal deles gratis - slik at du selv velger hvor du vil handle. Jeg har tro på ærlig, redelig informasjon, sa han da i en pressemelding. 

Selskapet meddelte på samme tidspunkt at de skulle flytte inn i nytt kjempelager på 2000 kvadratmeter, og nå står også en ny ledelse klar med EVO-gründer Morten Nordvold på eiersiden. For 2019 viser prognosen at selskapet vil nå svarte tall igjen.  

Sosial video og podcast



Bjørn-Aage Bredal, gründer av Bilpleiekongen og Garasjetid.

Netthandelen skal også ha styrket opp samarbeidet med sosial video sammen med ABC Startsidens How-to-Lab, økt sin tilstedeværelse utenfor nettbutikken samt lansert sin helt egen podcast ved navn Bilpleiepodden. 

I tillegg skal nøkkelpersoner i organisasjonen fortsette å formidle smarte biltips til alle, slik konseptet har vært tuftet på fra Bilpleiekongen-gründeren startet det.

Utvikler ny netthandel med Komplett-sjef

Da Bjørn-Aage Bredal trakk seg ut av kongedømmet tidligere i år var han klar på at han ville starte en ny og konkurrerende virksomhet. Det er han nå i full gang med. Eksakt hva dette innebærer er foreløpig hemmelig. 

- I min nye virksomhet har jeg med meg de beste innen bransjen til å bygge mye av det samme som har gitt suksess i Bilpleiekongen, men knyttet nærmere min opprinnelige filosofi og retning, sier Bredal til Ehandel.com.

Den 24.juni ble det dog registrert et nytt selskap ved navn Garasjetid på Proff.no, hvor Bredal står oppført som styremedlem. Som daglig leder oppgis Hugo Rask Jensen. Han har blant annet vært med å bygge opp Komplett.

- Målet er ikke å «ta» Bilpleiekongen, tvert imot. Jeg blir svært stolt om det er Bilpleiekongen og min nye virksomhet som står igjen som de store på nett i vår bransje om et par år. Jeg vil bygge videre fra den kursen Bilpleiekongen var på for 1-2 år siden og bygge det videre derfra. Du vil oppleve at vi blir et positivt tilskudd til hele bransjen, sier Bredal.

Del artikkel: