Når Biltema konsernet rapporterer sin tall for 2018, viser lavprisgiganten til en rekordomsetning på 12,5 milliarder svenske kroner i det nordiske markedet. Det vil si omtrent 11,4 milliarder norske kroner. For 2019 er forventningene enda høyere.
Selskapet skal samtidig ha levert et overskudd på 979 millioner svenske kroner, tilsvarende rundt 892 millioner norske.
Virksomheten i Norge skal i følge selskapet ha bidratt godt til dette og Norges-sjef, Dag H. Bergby, mener at resultatene blant annet skyldes langsiktig og målrettet satsning gjennom mange år.
- Vi er selvfinansiert og trenger ikke låne penger for å realisere våre prosjekter. Vi kan derfor ekspandere kraftig samtidig som våre varehus kan kjøpe inn ubegrenset med varer. Vi har som mål i varehusene å aldri gå tomme for varer, slik at våre kunder alltid skal få kjøpt det de trenger, sier Bergby i en pressemelding.
Fysiske varehus med digitale opplevelser
I dag har Biltema 65 varehus i Norge med mål om å nå 100 innen 2028.
Biltemas fokus er altså fortsatt på fysisk handel og Bergby mener at den store veksten er et tegn på at folk flest foretrekker nettopp det.
Selskapet har ingen nettbutikk, og kunne i forbindelse med lanseringen av sin nye digitale tjeneste "Mitt Biltema", meddele at de heller ikke har planer om å åpne opp for netthandel med det første.
- Vi har ikke noen nettbutikk, men satser på fysiske varehus kombinert med digitale opplevelser. Vi vokser fort, noe som bekrefter at fysisk varehandel fortsatt er i vinden, selv med utfordrere fra netthandel, sier Bergby.
Global ekspansjon
I dag sysselsetter Biltema-gruppen rundt 4000 medarbeidere i Norden og hvert år skal det også utvides med mer enn 300 nye arbeidsplasser.
På globalt plan er også ekspansjonsplanene store, og konsernet planlegger å doble antall varehus globalt.