ANNONSE

BilXtra åpner nettbutikk

BilXtra åpner nettbutikk
(
Foto: Ole Martin N. Evensmo
Netthandel

Med 80 butikker og 235 verksteder er BilXtra en viktig aktør innen salg av bilrekvisita og reservedeler. Nå åpner BilXtra også nettbutikk.

ANNONSE

AS Sørensen og Balchen har helt siden 1904 vært en ledende importør og distributør av bilrekvisita og reservedeler. I 2009 startet de opp kjeden BilXtra, og nå har selskapet også åpnet nettbutikk. Nettbutikken BilXtra.no skal komplettere deres 80 butikker og 235 verksteder.

- BilXtra ønsker at nettbutikken, sammen med sine 80 fysiske butikklokaler, skal nå ut til enda flere mennesker; både med vårt rendyrkede bilrelaterte kvalitetssortiment, og med vår fagkunnskap og service. Kunden kan selv velge om vedkommende vil få varen tilsendt, hente den i nærmeste butikk, eller bruke nettbutikken til å orientere seg om sortimentet i nærmeste BilXtra-butikk før man oppsøker den fysiske butikken for å handle. Nettbutikken handler om å gi kundene valgfrihet, samtidig som det skal gi mer salg både for Sørensen og Balchen og butikkene våre, sier Morten Birkeland, administrerende direktør i AS Sørensen og Balchen i en pressemelding.

- Nettbutikken skal altså styrke BilXtras posisjon som faghandel, og tilby enda bedre tilgjengelighet enn tidligere. Vi håper det vil gjøre det enkelt å bli godt kjent med vårt vareutvalg og kanskje til og med oppdage noen nye lokale butikker, fortsetter han.  På sikt vil nettløsningen også inkludere lagerstatus for produkter i den enkelte butikk.

Nettbutikken opererer med en fast fraktpris på 79 kroner for bestillinger under 500 kroner og gratis frakt for kjøp over 500 kroner. Det blir også mulig å hente bestillingen selv hos nærmeste BilXtra-forhandler.

Nettbutikken har allerede vært tilgjengelig for kundene i noen uker, men det er nå nettbutikken formelt lanseres. Likevel fortsetter BilXtra sin forsiktige tilnærming til markedet for å.

- Vi har valgt en stille lansering av nettbutikken, da vi er fullstendig klar over at en del utviklingsarbeid gjenstår før den tilfredsstiller de kravene vi har satt. Likevel ønsket vi at våre kunder skulle få tilgang på kanalen så raskt som mulig. Vi håper dermed at du som kunde vil sette pris på denne nye løsningen i BilXtra, og ha tålmodighet med oss mens vi effektivt jobber oss opp til den kvaliteten butikken skal ha, poengterer han.

Artikkelen fortsetter under bildet.


Fra venstre: Morten Birkeland (Administrerende direktør), Hans Ole Høidal (Salgsdirektør), Anita Ingierd (Webansvarlig), Lene Hellgren Germundson (Markedssjef), Slavisa Gacic (Daglig leder, Nettrafikk), Tom Mathisen (Logistikkdirektør).

Fra venstre: Morten Birkeland (Administrerende direktør), Hans Ole Høidal (Salgsdirektør), Anita Ingierd (Webansvarlig), Lene Hellgren Germundson (Markedssjef), Slavisa Gacic (Daglig leder, Nettrafikk), Tom Mathisen (Logistikkdirektør).

Det er utvilsomt ingen enkel oppgave BilXtra har begitt seg ut på. Ikke bare har BilXtra et varelager som foreløpig teller over 140 000 produkter, men de har også en rekke store konkurrenter i inn- og utland som i løpet av de siste årene har opparbeidet seg en solid posisjon i Norge. De to mest kjente er Bildeler.no som eies av Komplett Group og Skruvat.no som er en del av det svenske selskapet med samme navn. I tillegg finnes en rekke andre aktører som BSBildeler.no (eies også av Skruvat), GSBildeler.no, Partsandretards.no, Thorsovbil.no, Eurodel.no, Autodeler.co.no og Topbildeler.co.no for å nevne noen. I tillegg finner vi også DineBildeler.no der AS Sørensen og Balchen faktisk eier 75 prosent. I tillegg kommer aktører som eBay og Finn.no som tar sin del av markedet.

Nettbutikken er for øvrig laget med Magento som plattform. Løsningen er levert av Nettrafikk som tidligere har levert nettbutikkløsninger til bl.a Jumpking.no, Skinnlaaven.no, Bedtime.no, Naturligliv.no og kleskjeden Junior Barneklær.

Del artikkel: