Som blant annet en sjef i Boston Consulting Group advarte om, har det sterke salget rundt Black Friday fått konsekvenser for julehandelen i Norge. Det viser en oppsummering fra næringsorganisasjonen Virke som hver uke henter inn omsetningstall fra 200 norske kjøpesentere.
- Tidligere år har vi sett at omsetningen øker uke for uke fra midten av november og fram til jul. I år var imidlertid omsetningen lavere i uke 49 enn i uke 48, skriver Bror William Stende, direktør i Virke mote og fritid i en pressemelding. Noe av grunnen er nok at Black Friday dro omsetningen i uke 48 veldig høyt opp. Sammenlignet med i fjor økte omsetningen i uke 49 med 1,2 prosent, viser tallene fra Virke.
Det er store variasjoner mellom de ulike varekategoriene. I uke 49 økte salget av mat, drikke, service og tjenesteyting godt over snittet. Kles, sko og veskebutikkene og butikkene innen "hus og hjem" som hadde størst vekst uke 48, hadde den svakeste utviklingen i uke 49. Til tross for en negativ utvikling, er Virke likevel optimistiske.
- Selv om mange gjorde unna mye julehandel på Black Friday, er det nok mange som er sent ut også i år. Vi venter derfor en jevn vekst de siste ukene fram mot jul, sier Stende.