Black Friday har raskt endret seg fra å være en dag amerikanske butikkker brukte til å tømme lagrene for å få plass til julevarene til å bli en omfattende og langvarig salg av mye vanlige varer. Her i Norge har mange store nettbutikker giret opp innsatsen de siste årene i kampen om kundenes handlebudsjett.
Internasjonalt reiser det seg nå flere kritiske stemmer mot den voldsomme salgsfokuset. Flere store britiske butikkjeder droppet Black Friday i år etter kaos i butikkene i fjor. I USA har tungvekteren Michael J. Silverstein, seniorpartner i det kjente konsulentselskapet Boston Consulting Group og forfatter av en rekke bøker om konsumentmarkedet publisert et kritisk innspill.
Han kommenterer amerikanske forhold, men hans innspill til debatten om Black Friday er trolig gyldig i veldig mange land, inkludert Norge.
I en artikkel publisert pÃ¥ CNBC og Linkedin mener han at handelsnæringen ødelegger for seg selv. Kundene man tiltrekker seg i butikker og pÃ¥ nett pÃ¥ Black Friday er de verste kundene. "Black Friday - viser vÃ¥re analyser - er dÃ¥rlig butikk", skriver Silverstein.Â
Silverstein begrunner sin konklusjon med flere punkter. Det første er at Boston Consulting Group (BCG) har snakket med 10 000 amerikanske kunder i de siste to ukene og halvparten av dem forteller at de har tenkt å holde seg unna butikkene i dag.
Hans viktigste poeng er at kundene butikkjedene og nettbutikkene tiltrekker seg på Black Friday er de minst attraktive kundene. Disse kundene kjøper bare varer som butikkene stort sett ikke tjener penger på eller faktisk taper på. Og det blir veldig lite impulshandel som kunne veid opp, påpeker Silverstein. Det er et lite knippe lojale kunder som skaper mesteparten av overskuddet i handelsnæringen.
BCGs analyse viser også at de fleste kundene har et visst budsjett å handle for. Handler de på Black Friday, blir ikke dette tilleggskjøp, Black Friday-kjøp skjer på bekostning av handel senere i desember.
For produsenter og handelsbedrifter er ikke Black Friday en profitabel dag, oppsummerer Silverstein. Glem Black Friday og konsentrer deg om dine mest lojale kunder i stedet, er hans råd.
(Foto: @ Joanieofarc via Flickr / Lisens (CC BY-NC-ND 2.0)